ik begrijp dat factuur na vijf jaar 'verjaart'. Geldt die vijf jaar vanaf factuur datum, of gaat die termijn in na de laatste aanmaning?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je; dat je -als je vijf jaar lang je rekening niet hebt betaald- van je schuld af bent? Zou leuk zijn! Dan ga ik van alles aanschaffen!

Antwoorden (3)

Als je aanmaningen hebt gehad dan verloopt je factuur niet. Je kan zelfs de deurwaarder verwachten om de betaling op te halen en later misschien als je niet betaald beslag zal leggen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Dat zou ook lekker zijn zeg. Dan laat je elke factuur gewoon 5 jaar liggen en dan ben je er vanaf. De termijn van 5 jaar geldt overigens wel voor facturen waar nooit een aanmaning op is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet, zie mijn antwoord.
De teller gaat na iedere herinnering / aanmaning weer opnieuw lopen. Dus pas als de schuldeiser na de laatste aanmaning 5 jaar niets van zich laat horen kan hij hem niet meer opeisen.
Maar geloof me maar..... dat doen ze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat een bedrijf lange tijd na het leveren van een dienst of product laat weten dat er nog een bedrag openstaat. Hoewel je pas na lange tijd met deze rekeningen geconfronteerd wordt, betekent dit niet dat je deze rekening niet meer hoeft te betalen. Belangrijk hierbij is hoeveel tijd het heeft gekost voordat de wederpartij de rekening alsnog verstuurd heeft. Door het verloop van een bepaalde tijd kan men immers bevrijd worden van een betalingsverplichting. Dit heet verjaring.

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart na 20 jaar, tenzij de wet anders bepaalt. Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaar de wettelijke verplichting vervalt om een rekening te betalen. De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.

Verjaring bij contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit (een geldvordering of een huurvordering) verjaart na vijf jaar. Vijf jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling dus niet meer worden afgedwongen.

Verjaring bij consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren. Na twee jaar kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Als er een aanmaning wordt verstuurd dan gaat jou verhaal niet op. Incassobureau en deurwaarder kunnen de vordering wel al heel lang proberen te innen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* Het is niet mijn verhaal, maar dat van de juridische instelling Jurofoon.
* Het beschrijft de situatie dat een bedrijf lange tijd na het leveren van een dienst of product laat weten dat er nog een bedrag openstaat. Dat is waar de vraagsteller vraagt. Hij heeft het niet over het geval dat hij een deurwaarder op zijn nek krijgt. Morgen staat er een politieagent voor de deur of zijn ex-verloofde. Zo blijven we aan de gang.
ronron1212
12 jaar geleden
of gaat die termijn in na de laatste aanmaning?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het artikel beschrijft het tijdsbestek dat een factuur "te laat" naar de koper wordt gestuurd. Men heeft b.v. vergeten de rekening op te sturen en komt daar later pas achter.
Ik denk dat als een leverancier tijdig een factuur heeft verstuurd, de vordering niet verjaard en dat je gewoon moet betalen. Dat hij bij niet betaling een incassobureau inschakelen doet daar volgens mij niets aan af.
ronron1212
12 jaar geleden
zeg dan niet dan een ander antwoord niet klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kloppen ook niet of zijn ongenuanceerd. De vraagsteller zegt nergens dat hij een aanmaning heeft ontvangen, dus ander opties zijn ook mogelijk. Goed lezen is soms moeilijk.
ronron1212
12 jaar geleden
Lezen is soms moeilijk maar dit is de vraag let vooral op het laatste stuk je aanmaning.
ik begrijp dat factuur na vijf jaar 'verjaart'. Geldt die vijf jaar vanaf factuur datum, of gaat die termijn in na de laatste aanmaning?