Verschilt de aanpak van politie ambtenaren bij aangiftes?

Verschilt de aanpak van de politie als er aangifte is gedaan tegen je ( wegens winkeldiefstal) of hanteren ze dezelfde standaard procedures? Dus kan de ene politie agent die bijvoorbeeld wat milder is ervoor zorgen dat de strafmaat iets milder uitvalt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Agenten schrijven alleen maar op wat er is gebeurt. De officier van justitie vraagt de strafmaat en de rechter beslist. Dus de politie heeft daar totaal geen invloed op. Maar maak je niet zo druk. Het komt goed, let maar op. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je niet eerder met de politie in aanraking bent geweest en dus geen strafblad hebt, hoef je niet voor te komen. Je krijgt dan via de post een voorstel tot het betalen van een boete.
Wanneer je hiermee akkoord gaat en de boete op tijd betaald, is het klaar.

Zelf ben ik zo'n 8 jaar geleden een keer de fout ingegaan. Ik moest volgens mij E 500,- betalen.

Hopelijk is dit net zo'n wijze les voor jou als het voor mij was. Sterkte!

Toegevoegd na 8 minuten:
Om nog even een duidelijk antwoord te geven op je vraag: winkeldiefstal is een standaardprocedure en staan ook standaardboetes voor, net als bij te hard rijden.
Pas wanneer je een notoire winkeldief bent of andere strafbare feiten hebt gepleegd, kan dit de uitkomst van de rechtbank beinvloeden.
Het maakt niet uit of je een aardige of een chagrijnige agent treft. De rechter kijkt alleen naar de feiten en dat is dus precies wat een agent opschrijft + je eigen verklaring.
Je boete kan alleen verlaagd worden als je niet akkoord gaat met de hoogte van je boete of zelfs vind dat je onschuldig bent. In dat geval moet je de zaak voor laten komen. Het kan zijn dat de boete dan verlaagd wordt door goede argumenten, maar dit hoeft niet.
En geloof mij: ze hebben elke smoes, elk zielig verhaal, elke reden al 1000x gehoord. Je moet wel een ijzersterk verhaal hebben, wil je iets van je boete af praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi champignonnetje,
Dank je voor je reactie. Ik ben idd niet eerder met politie in aanraking geweest, maar er lopen 2 aangiftes tegen me in 2 versch winkels( hebben contact met elkaar/keten). Ik heb daar (schaam) een aantal keer wat kleine spulletjes weggehaald. Ik vraag me dus af of dit toch zwaarder bestraft gaat worden. Ik hoop overigens voor je dat je er zelf goed bovenop gekomen bent, want ik heb me nog nooit zo rot gevoeld als nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Destijds schaamde ik me ook dood voor wat ik gedaan had. Vooral omdat een vriendin van me in die winkel werkte en het (zonder dat ze t wist) onterecht voor me opnam bij haar baas. Ik heb haar dus eerlijk moeten vertellen dat haar baas het niet bij het verkeerde eind had, maar dat ik die spullen echt had gestolen!!
Na het betalen van de boete voelde ik me pas beter. Toen was het klaar voor me, al durf ik nog steeds niet in die winkel te komen.