Is het vermelden van voornaam en familienaam in een krantenartikel in België geen schending op de privacy van die persoon ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Pieter2011
12 jaar geleden
De Nederlandse en Belgische wet zullen op dit punt vermoedelijk niet of nauwelijks van elkaar verschillen. Mijn eerste (tegen)vraag is: hoezo schending van de privacy? De krant staat vol met namen! Voorlichters, bekende mensen, politici en anderen met een openbare functie... Maar ook de winkelier die is overvallen komt de volgende dag (ongevraagd) met zijn naam in de krant. Gisteren stond er in de grootste krant van Nederland nog een smeuïg artikel over de burgemeester van Aalst, Ilse Uyttersprot, en haar ex-partner: http://www.telegraaf.nl/buitenland/10413775/__Pikant_filmpje_burgemeester__.html. Alleen wanneer iemand wordt verdacht van een strafbaar feit, is het in Nederland gewoonte om iemand niet met naam en toenaam bekend te maken. Maar ook daar wordt steeds vaker de hand mee gelicht. Bovendien weet de pers dat je er weinig tegen kunt doen.
Je zult moeten bewijzen dat:
1. de inhoud van het artikel onjuist is;
2. je aantoonbare schade hebt geleden.
Een rechtsgang betekent veel extra publiciteit (die je juist wilt vermijden) en een geringe kans op een (kleine) schadevergoeding.

Antwoorden (1)

Niet noodzakelijk. Het is enkel een schending als de gegevens éénduidig toelaten om de persoon te identificeren. Zeker bij veel voor komende namen (Jan Peeters, Jef Janssens,...) zou een rechter kunnen oordelen dat het geen éénduidige identificatie is.
Als er bijkomend leeftijd, woonplaats en dergelijke vermeld worden, dan ligt het natuurlijk anders.