WAAROM mag in Nederland een baby niet de achternaam van vader en moeder allebei hebben (zoals in vele andere landen wel mag)??

2 achternamen dus

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en heb je een 100% nederlandse nationaliteit?
want een vriend van mij heeft dat ook, maar die had toentertijd zowel een nl als een portugees paspoort, en in portugal is dat normaal. (of hebben je ouders dezelfde achternaam?)

Antwoorden (1)

Artikel 5 lid 1 en lid 2 van boek 1 Burgerlijk wetboek zeggen dat een kind dat alleen een moeder heeft haar naam krijgt óf wanneer de vader het kind erkend heeft, zijn naam mag dragen.

De moeder heeft het vetorecht over welke naam het kind krijgt. Wanneer de ouders zijn getrouwd zijn kan men kiezen welke naam het kind zal dragen. Maar dit moet 1 naam zijn en niet meerderen.

Er wordt in de wet geen ruimte gegeven voor meer dan 1 geslachtsnaam. Overal wordt gesproken over 1 naam, die van een van de ouders. De reden hiervoor wordt niet genoemd. Waarschijnlijk is dit zo ontstaan omdat ten tijden van het opstellen van deze wet het in Nederland gebruikelijk was om slechts 1 naam aan te nemen.