Hoe kun je nagaan welk geld bij het tegoed van een staat hoort?

Ik neem aan dat het niet opgaat voor iedere bewoner van het betreffende land. Maar het lijkt me ook lastig om te bepalen om welke rekeningen van welke personen het gaat. Mensen kunnen natuurlijk persoonlijke en bedrijfs rekeningen hebben. Ook in het geval van Nederland, zouden de rekeningen van de koningin daaronder vallen? Tenslotte heeft zij officieel geen politieke macht, zou haar geld wel worden vastgehouden als er een politiek conflict is? Hoe zit dat?

Zoals bijvoorbeeld in dit geval:
http://www.nu.nl/buitenland/2596274/duitsland-wil-alle-libische-tegoeden-vrijgeven.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als buitenlandse tegoeden worden bevroren, dan heeft dat altijd te maken met een land waar de zaken niet deugen. Het is best na te gaan, van wie die tegoeden zijn, en in hoeverre de bedrijven, instanties of personen rechtstreeks betrokken zijn bij het totalitaire regime. Het is echt niet zo, dat een banktegoed van een willekeurige Libische zakenman wordt bevroren. Zoiets gebeurt alleen als hij b.v. zich heeft verrijkt door het corrupte regime. Zoiets wordt dus gewoon uitgezocht.

Je vraag over de Koningin: het is natuurlijk volstrekte theorie, maar als Mark Rutte en kornuiten morgen de opdracht geeft, demonstranten neer te schieten, en/of hij gaat er met zijn ministersploeg met de halve schatkist vandoor, dan kunnen andere landen (meestal in samenwerkingsverband) besluiten de Nederlandse tegoeden te bevriezen. Dat kunnen staatstegoeden zijn, geld van overheidsbedrijven, en in principe ook het banktegoed van de Koningin. Als Beatrix nog steeds Koningin is, en blijft, terwijl hier onschuldige burgers worden gedood, en allerlei andere corrupte zaken aan de hand zijn, dan speelt de Majesteit het spel blijkbaar mee.

Natuurlijk weet ik niet hoe Nederland er over 100 jaar uit zal zien, maar de kans is heel klein dat we hier ooit te maken krijgen met een of andere dictatuur, dus Nederlandse banktegoeden zullen dan ook nooit worden bevroren.