mag je bij niet-werkende stoplichten en bij een ontstane verkeerschaos als burger zelf het verkeer regelen?

Neem in overweging dat bijvoorbeeld elders een ramp is en geen politie voorhanden is. Je hebt al gebeld en te horen gekregen dat dit geen prioriteit heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Ja het mag maar niemand hoeft daarop te reageren. Alles is voor eigen risico en als het fout gaat kan men jou aansprakelijk stellen.
Mijn advies: niet doen.
Officieel mag je alleen verkeer regelen als je bevoegd bent, dus als politie of verkeersregelaar.
Een verkeersregelaar moet een korte opleiding volgen en zichbaar kenbaar zijn als verkeersregelaar middels een reflecterend vest met daarop het woord: verkeersregelaar.

Uit praktijk blijkt dat in zo'n situatie je beter het verkeer zichzelf kan laten regelen. Dan gebeuren er minder ongelukken en loopt het verkeer zelfs beter door.
Kijk hier maar eens....zie jij een verkeersregelaar o.i.d. ? ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=oetF3UTIwbc&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.
Dat mag niet.
Maar je kan wel aan de politie doorgeven dat daar een chaos is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het officieel mag, weet ik niet. Maar in sommige gevallen is de politie er wel blij mee, als het een redelijk overzichtelijke chaos is tenminste, waarbij het geen gevaar oplevert als een "leek" het verkeer gaat staan regelen. Dat geldt waarschijnlijk niet voor niet-werkende verkeerslichten bij een druk kruispunt.
Maar ik heb in een studentenhuis naast een laag viaductje gewoond, waar regelmatig busjes tegenaan knalden. Dan gingen wij het verkeer staan regelen (omdat een kant van de weg afgesloten was) en daar was de politie erg blij mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat mag! Indien er geen politie voorhanden is en een burger neemt het werk over dan zullen ze daar alleen maar blij mee zijn.
Zodra ze arriveren zullen ze het wel overblijven want het is natuurlijk hun werk en niet die van een burger;
Bronnen: