Kan er in reclame van een bepaald product, ook reclame worden gemaakt voor iets anders?

Bijvoorbeeld de reclame is dat mensen in een auto langs de mc drive gaan, en de reclame is voor McDonalds maar je ziet eigenlijk ook het Audi teken van de auto. Kan, mag en gebeurd dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je bedoeld denk ik sluipreclame. In reclame zelf gebeurd heel zelden, de reclamemakers zullen er alles aan doen omdat te voorkomen. Bijvoorbeeld reclames voor websites zie je ook niet watvoor browser zij gebruiken, maar je kan wel een idee vatten wat het zou zijn.

In het geval van een samenwerking, dual branding zoals ik eerder zag staan, dan is het zodanig opzichtig, dat het gewoon niet op sluipreclame lijkt. Ze pompen er duizenden zowel niet 100 duizenden euro's in een reclame, waarvoor zouden ze er niet alles aan doen, om geen reclame voor een ander merk, waargeen samenwerking mee is, ermee helpen.

In de reclame van rtl 4, zag ik iets heel korts een boek van Quantummechanica, en een bord van een makelaar moet je kijken hoe dat is bewerkt. Snel en het valt bijna niet op.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry het heet sluikreclame ipv sluip.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het mag niet. Lees citaat;

op grond van art. 6 van de Richtlijn Elektronische handel duidelijk zijn op wiens rekening reclame wordt gemaakt. Dat is bij sluikreclame niet het geval, zodat sluikreclame onder de Richtlijn Elektronische evenmin toelaatbaar is.” Het is dus van belang dat men bij aanprijzing van producten duidelijk laat zien wat de producten zijn en van wie ze afkomstig zijn. Dit staat in de nieuwe richtlijnen (sinds 2007) van audiovisuele mediadiensten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan, dat mag en dat gebeurt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een voorbeeld van dual branding is de samenwerking tussen Coca-Cola en het online modemerk Asos in een nieuwe campagne voor Diet Coke in het Verenigd Koninkrijk.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is dan wel of de reclame is bedoeld voor mcD's of voor audi... Een logotje laten zien van audi betekent niet automatisch dat het reclame is voor audi én mcDonald's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Philips Senseo en DE
Het is geloof ik zo dat als je in een reclame van Mac Donalds een ander merk ziet (zoals Coca Cola, Audi oid) dat er dan minstens NOG 2 andere merken moeten zijn. Of bedrijven. Dus reclame van de Mac. Met Audi, dan moeten er nog 2 zijn. Het is óf geen reclame van andere merken (of benoemingen/beelden) óf minstens 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bietje onsamenhangend, -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Het is zo ;)