In België kun je als werkloze ouder tot de leeftijd van 4 jaar van het kind vrijstelling met een uitkering krijgen, hoeveel bedraagt die precies?

Het betreft een regeling waarbij een ouder die liever wil thuis blijven om voor het kind te zorgen (ook al heeft hij of zij een werkende partner) tot het kind de leeftijd van 4 jaar heeft bereikt, een inkomen krijgt van de werkloosheidsuitkeringsinstantie. Weet iemand hoeveel dit bedraagt? Werkt die regeling ook grensoverschrijdend, ik ben namelijk in Nederland verblijvende Belg met een kind, en mijn partner werkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ik kan alleen over NL spreken. Hier is het zo dat wanneer je een uitkering aanvraagt, je je moet houden aan bepaalde verplichtingen (solliciteren oa.).
Maar vraag je geen uitkering aan omdat je partner je onderhoudt, dan hoef je ook niets te doen.

Het hebben van een jong kind is in NL geen reden om iemand vrij te stellen van de sollicitatieplicht. Er is immers voldoende gesubsidieerde kinderopvang. (tenminste... dat vindt de overheid)