Wat te doen by brief Officier van justitie?

Ik heb een brief ontvangen om te verschijnen bij de rechtbank. Heb in sept afgelopen jaar gereden met een auto die niet verzekerd was. Is dit verplicht? En wat gaat er gebeuren? Heb hier geen ervaring mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er staat dat je verwacht wordt te verschijnen, dan zul je moeten verschijnen ja. Het rijden in een niet verzekerde auto levert volgens mij alleen een boete op, de hoogte daarvan is mij onbekend, maar niet heel erg laag vrees ik.
Ik had niet verwacht dat je echt op de rechtbank moet verschijnen als je rijd in een niet verzekerde auto, maar het zal wel.
Heb je toevallig eerder een brief gekregen van het RDW en die genegeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen brief gehad. Ik heb die auto niet eens meer. Was vandaag wel geschrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat trouwens wel dat ik niet verplicht ben te komen. Maar er staat ook dat de rechter me kan verplichten. Btje moeilijke taal.

Antwoorden (5)

je bent niet verplicht om in een auto te rijden die niet verzekerd is (zie vraagstelling) :) en je bent ook niet verplicht om te verschijnen bij de zitting.

het is echter wel verstandig. je krijgt namelijk de kans om uit te leggen waarom je dit hebt gedaan.
komt je niet opdagen houden ze geen rekening met je, en hoor je vanzelf wat je mag gaan betalen.

ben in een grijs verleden eens een keer gepakt met een een iets te snelle honda MT en ben wel gegaan. de boete die ik kreeg was echt een giller. of ze tegenwoordig nog zo schappelijk zijn en of het met auto's ook zo werkt weet niet ik niet, maar het is altijd in je voordeel als je gewoon op komt dagen.

je hoort gewoon dat het niet mag wat je deed, en je hoort hoe hoog de boete zal zijn die je krijgt. meer is het niet eigenlijk tenzij je meer van dit soort fratsen op je kerfstok hebt staan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info. Nee, heb niet meer dingen geflikt ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohwwwwww dan moet je gewoon gaan joh. ze houden je echt niet vast hoor. geef uitleg en je zal zien dat het best schappelijke mensen zijn die ervoor zorgen dat de wet niet overtreden wordt.
Je zal gehoord worden en aan de hand van jouw verhaal + eventuele bewijslasten, zal de rechter jou een straf op leggen.

Nee primair ben je niet verplicht om te gaan. Dan zul je bij verstek worden veroordeeld. Dan legt de rechter jou een boete op, zonder dat jij jouw verhaal kan doen. Dit zal dus nooit een positieve invloed hebben op de hoogte ervan.

Secundair kan je wel verplicht worden. Maar verwacht dit niet bij, voor de rechtbank, simpel vergrijp als rijden zonder verzekering. Toch staat het er bij vermeld.

Mochten er feiten en omstandigheden zijn waarvan de rechter het ernstig noodzakelijk acht dat jij absoluut gehoord moet worden, dan kan je zoals dat heet gegijzeld worden tbv het afleggen van een verklaring.
In de praktijk komt het er dan op neer dat de parketpolitie of de reguliere politie op een altijd ongelukkig moment bij je op de stoep staat, en jou, tegen je wil in, mee neemt naar de rechtbank.

Maar nogmaals, dit zal echt niet gebeuren bij puur een boete omtrent het onverzekerd rijden.

Advies is wel om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter is het om erheen te gaan. Misschien is de rechter gevoelig voor bepaalde argumenten waarom je geen autoverzekering had. De boete hiervoor bedraagt volgens de website van het OM 440 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De brief is een mededeling dat er een zaak tegen jou loopt. Je hoeft niet naar de zitting te gaan, er zal dan zo goed als zeker aan jou een boete worden opgelegd. Jij krijgt daar bericht van en hebt 14 dage de tijd om beroep aan te tekenen, doe je niets dan zal je de boete moeten gaan betalen. Bij wel verschijnen kan je een uitleg geven over het waarom van het door jou gepleegde feit. als je geen goede argumenten hebt is het de vraag of het nut heeft om te verschijnen. Na het aanhoren van jou argumenten zal er een straf worden opgelegd (of niet). Dan gaan weer de 14 dagen in voor het aantekenen van beroep, geen actie ondernemen betekent dat de opgelegde straf definitief wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechter is gevoelig voor medewerking. Als je niet op komt dagen maak je geen goede indruk en gooi je je eigen glazen in.