hoe moet ik bewijzen dat er een huis is het buitenland is? (zie uitleg)

na het overlijden van mijn vader laat mijn lieftallige stiefmoeder vanaf dag 1 spontaan niets meer van zich horen. (op een lekkend dak, een kapotte ketel en andere k#tklusje na)

nu hoorde we via via dat het huis verkocht is (ze waren getrouwd op huwelijkse voorwaarden) maar info krijgen we niet.
het probleem is dat er geen medewerking is w.b. een boedelbeschrijving, er dingen worden weggegeven en af worden gevoerd naar de stort. en er een 2e hypotheek is aangevraagd destijds om een huis in jakarta op te knappen.

het huis staat niet in de inbreng, en ik voel er geen hol voor om hieraan mee te betalen. (hypo was aflossingsvrij, dus mijn deel gaat minder worden door dat huis in de rimboe ergens)

hoe toon ik aan dat er een huis is? ik heb enkel een vage foto, en medewerking van mijn aller schattigste stiefmoeder kan ik wel op mijn buik schrijven.

WOZ kennen ze daar niet, dat is me wel duidelijk. in de hypotheek aanvraag staat ook niets over een huis (dat zal belastingtechnische reden hebben gehad destijds :)

zaken worden nu afgerond, dus wie een tip heeft.... laat maar horen!!!

de boedelbeschrijving dwing ik wel af, maar hoe nu toch met het huis en die dikke hypo die hiervoor is afgesloten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het me niet allemaal duidelijk is alleen en reactie. De erfgenaam is jouw stiefmoeder, de partner.
Ze erft alles, bezittingen en ook de schulden, als kind heb je nergens recht op, maar heb je ook geen verplichtingen t.a.v. een hypotheek of iets dergelijks. Je hebt wel recht op en zgn vordering, dat houd in dat je pas erft als jouw stiefmoeder komt te overlijden, het zgn kindsdeel(als er dan nog wat over is, want is alles op dan heb je gewoon pech).
In 2002 is het erfrecht drastisch verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang,dat hier niet de Nederlandse wet geldt.
In Indonesië hangt je recht halen vaak af van het bedrag, dat je er voor over hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raad pleeg een goede notaris . Of eerst de Notaris telefoon(gratis). dan gewoon een ideetje , zoek contact met ambesasade van Indonesië in den haag Ivm gegevens huis . Spijtig dat je dit mee maakt sterkte er mee .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien effe bellen met de notaristelefoon:
0900-3469393, 80 cent per minuut en bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 14.00 uur.
Wie weet kunnen zij je verder helpen zonder meteen een dikke vette rekening aan je broek.
Wat een enorme ellende meis!! Dat zijn van die fijne dingen die je er niet bij wil hebben, het is al rot genoeg....
Sterkte en een knuffffff!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even voor de duidelijkheid. alles heeft mijn stiefmoeder in vruchtgebruik. ze heeft volmacht om de hut te verkopen, maar ook verplichtingen!! dit zijn oa de boedelbeschrijving (ze doet niet alles van de hand, en ik ga er ff heel ego van uit dat ze eerder de geest laat dan ik, en er dus alsnog tastbare herinnering van mijn vader in mijn bezit kunnen komen, als is het maar een gammele bijzet tafel) dus alles wat nog niet weggepleurd is of is weggegeven aan haar eigen familie zal op papier moeten komen te staan. dit gaat door 2 delen. 1 voor stiefmoeder en nog een helft.
de laatste helft gaat nog een keer in 3en. en deeltje voor stiefmoeder, een deeltje voor broerlief, en 1 deeltje voor euca. in 2002 is het idd veranderd. anders was het gewoon 50/50 geweest (mij pa had dan een boekhouding bij moeten houden en het overgebleven geld maandelijks moeten delen met haar. op zich kon dit al niet, want alles ging naar het dorp in jakarta) voor mijn part hou ik geen rode stuiver over, het is voor mij een principe kwestie. ik ben haar al genoeg tegemoet gekomen. heb premies losgemaakt, uitkeringen aangevraagd, geld gegeven, boodschappen gehaald, vriezers volgepropt, kosten van de kerk etc, dus dan werkt het bij mij niet op de manier gewoon. hoe wel, tja.... das nu net de vraag dus!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag wat meer gegevens. Hier kun je niets mee.
* In welk land zijn je vader en stiefmoeder getrouwd?
* In welk land is je vader overleden/
* Had je vader in NL ook een huis?
* In welk land is het contract voor de huwelijkse voorwaarden opgemaakt.
* had je vader een testament opgemaakt en zo ja in welk land?
* als er een NL testament was, dan ben je toch door de notaris hiervan op de hoogte gebracht en zo ja, dan weet je ook wat de huwelijkse voorwaarden inhielden. B.v. kon je stiefmoeder rechten ontleden aan het testament, en hoe was de verdeling van het vermogen. Ben je opgeroepen door een notaris na het overlijden van je vader?
* De boedel maakt geen deel uit van het te verdelen vermogen en als je vader had gewild dat jij daar een deel van zou krijgen dan had hij dit moeten vermelden in een handgeschreven codicil. Is dit gebeurd?
* Zo niet, dan had de inboedel verkocht moeten worden en de opbrengst had verdeeld moeten worden onder de erfgenamen!
* Je zegt dat er een 2e hypotheek is aangevraagd. is die ook verzilverd en op welk onderpand?
* Wat versta je onder ïnbreng"?
* Het maakt niet uit of er een huis is in Jakarta. Er is een 2e hypotheek verleend, waarschijnlijk op een huis in NL. Klopt dit laatste?
* Als je niet kunt aantonen dat je vader eigenaar was van een huis in jakarta heb je een probleem. Als hij NL belastingplichtig was, dan zou dit eventueel bij de belasting bekend zijn. Vele vragen voor een gecompliceerde zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 nederland
2 nederland
3 ja deze is onlangs verkocht hoorden we via via
4 nederland
5 er is geen testament
6 ook niet als de inbreng beschreven is in de huwelijkse voorwaarden?
ik kan me beroepen op mijn wilsrecht, maar het meeste is al cadeau gedaan aan haar fam of naar de stort afgevoerd zonder ons medeweten (dit mag ze wettelijk gezien ook gewoon doen)
verdeling vermogen na veranderingen van de wet is niet meer 50/50 (stiefmoeder en kinderen) maar
50 stiefmoeder, andere 50 gaat door drieen. 1/3 stoefmoe, 1/3 mijn broerjte en 1/3 euca.
handgeschreven codicil is er niet. 7 dat mag niet want het is van haar maar we hebben een vordering waar we geen hol mee kunnen. ze heeft het in vruchtgebruik en werkt niet mee aan een boedelbeschrijving. (hiervoor benader ik mijn advo als het voor de laatste keer niet wil met uitleg van de notaris) 8 geen idee, er zijn 3 hypotheken op het huis. 1e aankoop van het huis, 2e het huis in het buitenland, 3e kunststof kozijnen. de hypotheek was aflossingsvrij.
9 inbreng zoals deze is beschreven in de huwelijkse voorwaarden.
10 dit was de overwaarde van het huis.
11 bij de belasting is hierover niets bekend, om deze reden is er ook niets bij de hypotheekverstrekker bekend over de reden van de 2e hypotheek, wat bij de 1e en 3e wel het geval is. (had ik hier al niet antwoord op gegeven net als jij op mijn vraag?) :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste,heksje,is de hele zaak uit je hoofd te zetten om ruimte daarin te maken voor de rouw om je vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb ik ruim 1 1/2 jaar de tijd voor gehad moolkeesje, maar heb het heel snel kunnen aanvaarden.
de man heeft geen pijn gehad, geen naar lang ziekbed, de dag ervoor nog gefeest, gegeten, lopen ouwe hoeren zoals ie het zelf noemde etc. heb hem een paar uur voor zijn dood nog gesproken en dingen die gezegd waren die waren ook gewoon gezegd.
voor zover je het kan zeggen 'hij had een mooie dood'.
gescheurde aorta, dus het leven was echt binnen een paar tellen geleefd. natuurlijk mis ik die mopperkont van me, maar ik ben dankbaar dat het op deze manier is gegaan (wat klinkt dat) want het het ook anders meegemaakt. het gaat me niet om die f#cking knaken hoor, ik had allang mijn slag kunnen slaan ALS ik zo triest in elkaar zat, maar zo ben ik niet.
ik vind het meer een principe kwestie omdat mijn broertje en ik nu als vuil behandeld worden. sorry, over my dead body gewoon (je moest het hele verhaal eens kennen, werkelijk waar) we hebben ons best moeten doen om onze naam op de rouwkaarten te kunnen krijgen anders hadden de mensen niet eens geweten dat ie man 2 kinderen en 2 kleinkinderen had!!!! mijn ouwe heer zou zich omdraaien in zijn graf, maar goed dat kan niet. (crematie) we hebben met pijn en moeite as gekregen van onze vader (ook weer via via!) en wie weet komt er middels de wilsrecht zelfs een theelepeltje vrij zodat ook mijn kinderen een aandenken hebben aan hun opa. (deze blijken overigens uit spontaan uit haar leven weggevaagd te zijn)
de dag na het overlijden sloeg die trol om als een blad aan een boom en heb haar echt uit de shit geholpen hoor, als hulpje in de huishouding maar ook financieel uit eigen zak.
en NOG als het moet (die belofte heb ik gedaan naar die ouwe heer van me, dus die los ik in tot het mijn beurt is om te gaan, maar ze zal het voortaan wel even aan moeten gegeven want haar nieuwe adres en foonnummer is voor ons een raadsel) het is voor mij een principe kwestie. als ik genaaid wil worden vraag ik wel om. wil gewoon dit hele geleuter afsluiten. dat van mijn pa heb ik al lang en breed aanvaard, nu nog hoofdstuk stiefmoeder en dan kan ik dit boek helemaal dichtklappen. dus rouwen doe ik wel, in de zin dat met mijn pa ook mijn stiefmoeder niet meer wil bestaan en deel uit wil maken van de hollandse kant van de fam. en ja, ik heb hier verdriet van gehad. heel veel zelfs. weet je Moolkeesje, mensen kunnen gerust over mij heen lopen, maar echt niet heen een weer!!

Antwoorden (3)

Hier heb je echt een specialist voor nodig. Je kan het beste even naar het juridisch loket of bureau sociaal raadslieden gaan. Daar krijg je 1 uur gratis advies en als dat nodig is kunnen ze je doorverwijzen naar een specialist. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de notaris. Als ze op huwelijkse voorwaarden getrouwd waren, zijn ze bij een notaris geweest. Er moet een akte van zijn, er moeten dingen beschreven zijn.
Bovendien hebben kinderen recht op hun kindsdelen. Ook als er niet wordt uitgekeerd, worden er wel dingen op papier gezet.
De notaris heeft dit soort dingen wel vaker meegemaakt, en hij kan ook misschien dingen voor je uitzoeken en op zijn minst adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, ik wou dat het zo simpel was! :)) ze zijn ook bij de notaris geweest en wij ook na het overlieden uiteraard. het huis in het buitenland was er al voor het huwelijk maar het staat dus niet bij de inbreng die men toevoegt aan de huwelijkse voorwaarden. ik weet waar ik recht op heb, maar er valt geen hol aan te tonen. de notaris kan dus niets met de wetenschap dat er ergens een huis moet zijn waar een 2e hypotheek voor is afgesloten.
Kristal
12 jaar geleden
en de belastingdienst Euc? Ik vermoed dat die wel genegen zijn op onderzoek uit te gaan, uiteindelijk wordt hun ook iets door de neus geboord toch als er maar 1 huis vermeld staat in de aangifte, of vergis ik me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het niet Kristal of jij je vergist (weet het van mezelf al niet eens) het lastige is dat ze daar geen papierwinkel hebben zoals wij hier de WOZ. er wonen andere families in het huis omdat je het anders kwijt bent (hier noemen we het kraken, daar gaat het op leven en dood dus moet je die dingen voor zijn) er is geen kadaster, geen eigendomsverklaring op papier... niks. ze kennen het niet en het is zo corrupt als de pest als je als buitenlander wat wil weten. (áls je al weet waar je moet zijn! en dat is nu net het probleem!) ik kan de belasting wel sturen en stel dat ze het uit kunnen pluizen. dan komt er nog een vette aanslag natuurlijk (terugwerkende kracht) en moet iedereen er geld bij leggen want het is een HELE dikke keet daar met enorm veel grond. mij maakt het niet uit hoor want geld doet me geen hol, maar heb ook met mijn broertje (en helaas nog steeds) met mijn stiefmoeder te maken, al is dat de enige die heel goed in de slappe was zit straks.
ik gun het haar van harte, begrijp me niet verkeerd hoor. maar de kans zit erin dat ze wel naar het buitenland vertrekt als ze de buit binnen heeft en anderen het nakijken hebben.
haar fam daar is groot en heeft geen cent te makken wat natuurlijk heel erg is, en naar hun toe is ze nog steeds wel familiair uiteraard.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, ik snap het, heel gecompliceerd allemaal, en als je er echt iets aan wil doen kost het je een hele lange adem en heel veel energie met niet eens de zekerheid van succes...
Ik weet er veel te weinig van, wat kan en niet kan, anders zou ik je graag helpen, helaas...
Wel veel sterkte en hopenlijk dat er iemand is die je goed advies kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel lieve kristal :)) ik hoef geen succes, enkel het spelen van open kaart is mijn goal. die knaken kunnen me echt gestolen worden (man dat scheelt zoveel zorgen!!) ;-) ach, ik zal eens kijken hoe lang die adem van me is. men zegt dat ik niet snel opgeef. ik doe meer voor mijn broertje dan voor mij mijn uiterste best. (heb mijn natje en droogje wel)
een ding helpt, ik ben zo verdomd eigenwijs dat ik er zelf last heb soms, dus opgeven doe ik niet snel :oP
Kristal
12 jaar geleden
Ja, je lijkt me wel een terrier ;-))
maar pas op dat het niet ten koste van jezelf gaat, dat is het a. niet waard, en b. zit je broertje daar ook niet op te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vast is vast heb ik gemerkt idd. ja.
maar maak je geen zorgen hoor, al vind ik vind het heel lief dat je aan me denkt :))) als ik niets doe dán zal het ten koste gaan van mezelf. voor nu, maar ik zou me er altijd vreselijk aan ergeren ik op de manier waarop het (nu en in de toekomst) is gegaan. ik kan niet meer doen dan mijn best maar heb er totaal geen kaas van gegeten. ik weet gewoon dat die ouwe heer van me het zo anders in gedachten had dan dat het nu loopt. dat ze mij een oor aannaait okay, dat de dat bij mijn broertje doet die ALTIJD klaarstaat voor haar klootklusjes en nog geen dank je wel krijgt... daar gaat ze al erg fout. en dat ze met terug werkende kracht schijt heeft aan die ouwe heer van me is nog fouter, maar dat ze mijn kinderen nog geen aandenken gunt van hun opa.... OEI!!!! nee, sorry. dan ben je bij mij ECHT aan het verkeerde adres. ik kan me hier gewoon niet bij neerleggen. heb echt wel een poging gedaan, maar merk dat dit gewoon niet gaat. als ik alles heb gedaan wat er in mijn macht ligt en het lukt niet dan zal ik dit per direct accepteren en aanvaarden.
maar nu??? no way. als is het alleen maar om mijn statement te maken dat je niet zo met mijn fam, mijn kids en met mij omgaat.
kijk, als we genaaid en genegeerd willen worden dan vragen we daar wel gewoon om. ik ben niet bewust een terrier (weet ook wel dat ik het mezelf niet makkelijk maak hiermee) maar ik kan gewoon niet anders. zo gaat niemand met ons om, niet zonder tegengas in ieder geval. het stomme is, ik zou het ook nog doen als het een schuld op zou leveren, want een klapper maken doen we niet hoor. het is niet meer dan een statement wat ik maak op deze manier. heb die principes van me ook zo verdomd zitten, bah bah! heb haar nu een mail gedaan (nieuwe adres en tel nr is onbekend) met het verzoek wat initiatief te tonen om dit af te kunnen sluiten.
als ze me bv de ouwe lelijke koffie suiker en thee bussen die van mijn oma zijn geweest zou geven haal nieuwe voor d'r, geeft de kinderen een klein lullig aandenken, en mijn broertje ook iets kleins wat ie wil, en dan is het gewoon klaar!! maar ze wil het OF zelf, OF ze pleurt het weg. dus.....nu ga ik 'all the way'. (vandaar het huis in het buitenland) ze gunt me niets? prima hoor, maar dan kan ze tegengas verwachten. en hoe het uit zal pakken zal me een rotzorg zijn. (ik ben wel de laatste die materieel is) knuf
pitbulleke euceltje
Kristal
12 jaar geleden
:-)) Pitbulleke, ik snap wat je bedoelt, heb hetzelfde ervaren met de stiefmoeder van mijn ex. We hebben veel voor haar gedaan na de dood van mijn exschoonvader en zij wantrouwde elke suggestie die wij deden om het voor haar zo goed mogelijk te regelen. Ze lichtte ons zelfs niet in bij het uitstrooien van de as. Uiteindelijk escaleerde het bij mijn ex. We hebben alles losgelaten. We hebben bewust gekozen voor rust/vrede, en niet voor het gevecht en de erfenis.
Een vriendin van mij koos voor het gevecht in een vergelijkbare situatie, en is nu, na 6 jaar nog steeds in die situatie. Zij speurt als een rasechte detectieve naar de woonplaatsen van degene die haar enorm heeft benadeeld en
die steeds verhuist. Zij laat beslag leggen op, en krijgt advocaten zover dat zij voor haar soms gratis werken, want zelf heeft ze niet veel.
Het is welke keuze je maakt, het gevecht aangaan of niet.
En alles is goed zolang jijzelf erachter staat. Kijk voor meer informatie even in je pb ;-))))
Bedankt voor je antwoorden, die overigens niet synchroon lopen met mijn vragen. Ook nu blijven er nog veel vragen over.
Bepalend is wat er in de huwelijkse voorwaarden (hv) staat omdat dit grotendeels bepalend is. Jammer genoeg zeg je daar niets over en dus wordt het weer raden.
* In een "normale" situatie (vader, moeder, één kind) en geen testament, zouden moeder en kind ieder 50% erven, echter krijgt moeder het vruchtgebruik over jouw erfdeel en kan ze daar in principe mee doen wat ze wil. Ze kan het huis verkopen en de inboedel gebruiken en ook verkopen als ze dat zou willen.
* Mocht er in de hv staan dat het huis naar je stiefmoeder gaat, dan kun je daar ook niets aan doen en kan ze met het huis doen wat ze wil. Ook zij kan een testament opmaken en daarin beschrijven dat het huis naar een ander gaat. In principe onterft ze jou en houd je alleen recht op je wettelijk kindsdeel.
* Je zegt dat er 3 hypotheken op het huis in NL zijn afgesloten. Wat er met dat geld gedaan is, is op zich niet belangrijk. Maar met 3 hypotheken mag je haast wel aannemen dat je in totaal over een tophypotheek kan spreken en dat als het huis verkocht wordt er niet veel of niets meer overblijft. In het ergste is er een restschuld en de gene die de erfenis accepteert is ook verantwoordelijk voor de restschuld. Misschien is het helemaal niet erg dat je niets erft in zo'n geval.
* zolang je niet kunt aantonen dat er een huis in Jakarta is speelt dit in het hele verhaal geen rol.
* En wat moet je met een boedelbeschrijving als je stiefmoeder in het huis blijft wonen en ook gebruikt maakt van deze inboedel.

Nogmaals, de inhoud van de hv zijn bepalend en die kennen we niet, dus blijft het raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#in eerste instantie was die ook het geval (alleen zijn er 2 kinderen maar dit terzijde)
in 2002 is de wet zo veranderd dat mijn vader elke maand een boekhouding bij zou moeten houden en waaruit blijkt dat overgebleven inkomsten door hun 2en zouden worden gedeeld. hiervan was hij niet op de hoogte, en daarbij was er niets over want alles ging naar de familie in Jakarta.
het 50/50 gaat dus om deze reden niet meer op. #het huis is ook naar mijn stiefmoeder gegaan, en dat is helemaal okay. via via hoorde we echter dat het op Funda stond, en via via hebben we gehoord dat het maanden geleden is verkocht. stiefmoe zit dus nu dus in een huurhuis. #er blijft wel wat over want er waren buiten de hypotheek geen schulden. mijn vader heeft het voor een lachertje aangeschaft in het guldentijdperk, dus schulden zijn er niet , tenzij ze 1/3 van de vraagprijs van het huis prima zou vinden, maar dit is zeer onwaarschijnlijk. # met de boedelbeschrijving wil ik voorkomen dat er nog meer spullen richting stort gaan. ze woont niet meer in het huis en er staan ook spullen die van mijn oom zijn geweest (deze heeft vroeger bij ons in gewoond en is al jaren geleden overleden) met een boedelbeschrijving kan ik hopelijk een beroep doen op mijn wilsrecht... als er nog wat over is, zodat ik nog wat tastbaars heb van mijn vader én van mijn oom. #de HV zijn mij wel duidelijk en dat is het probleem ook niet. het probleem is dat er van stiefmoe uit geen enkel contact, mededeling, en initiatief komt. we horen alles via via, en de herinneren liggen hopelijk nog net niet allemaal op de stort.
inmiddels is ze voor ons onvindbaar. ze heeft een nieuw adres (waar mag joost weten) en een nieuw telefoon nummer (welke ons ook niet bekend is) het enige wat ik wil is openheid van zaken, maar dan wel all the way. dit is net wat zij niet wil om welke reden dan ook.
oplichten doe ik niet want heb destijds alles aangevraagd voor haar, rekeningen betaald, premies vrijgemaakt etc etc. maar waarschijnlijk denkt ze dat het de 'blanda's tegen de molukkers zijn'.
haar kennissen zijn het ook niet eens met haar manier van doen, maar ze lijkt de voortvarendheid er flink in te houden en zoveel mogelijk achter de schermen te doen omdat ze heel goed weet wat haar rechten zijn. (normen en waarden zijn haar helaas een heel stuk minder duidelijk)