Waarom is ontsnappen uit een gevangenis niet strafbaar?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.8K
Frimu2
12 jaar geleden
Is het ergens anders dan wel strafbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja in de usa is het verboden te ontsnappen
Frimu2
12 jaar geleden
En als je gegijzeld word?
Frimu2
12 jaar geleden
Beetje jammer dat mijn 1e reactie niet goed gelezen word, dus maar even een jip en janneke uitleg. Ik heb het over ontsnappen in het algemeen,(op een andere manier)(of uit een andere situatie(anders dan een gevangenis dus.
De vraag was namelijk niet ``Waarom is in NEDERLAND ontsnappen uit een gevangenis niet strafbaar``?
je kan nl ook aan de dood ontsnappen van een gijzeling, ergens anders dan uit een gevangenis dus. bij mijn weten is dit ook in USA niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland krijg je met of zonder goed gedrag altijd 1/3e van de straf vermindering. Dus als je tot 12 jaar wordt veroordeelt, ben je na 8 jaar alweer op vrije voeten. Hier hoef je helemaal niets voor te doen, dit is gewoon in Nederland zo geregeld. Je zou je kunnen afvragen waarom we dan iemand 12 jaar geven inplaats van gewoon 8, maar de wetgever heeft dit nou eenmaal zo bepaald. Hier hadden ik en mijn klasgenoten ook altijd discussies over bij de vakken als strafrecht e.d.

Antwoorden (9)

simpelweg omdat dat niet in de wet staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar wat je precies "niet strafbaar" vindt.
Je krijgt vaak verkorting van je straf bij goed gedrag

Als je ontsnapt en je wordt gepakt nemen ze je die strafvermindering toch weer af. De maanden die je dan extra zit zou je kunnen zien als "straf" voor het ontsnappen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede visie! Plus de kans dat je naar een zwaarder beveiligde p.i. gaat. +
amigo
12 jaar geleden
dank T74. Volgens mij staan ontsnappingen of pogingen daartoe ook op je strafblad ed. Dus bij een evt volgende veroordeling begin je dan al met een "extra min" zogezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet woe heeft gemind, mar dit klopt gewoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een min gegeven omdat ons toen door piw-ers werd verteld dat als je een bepaalde termijn weg bleef je straf verviel
amigo
12 jaar geleden
ha ha ik dacht even dat het een ontsnapte gevangene was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nkvd: waarschijnlijk is die termijn gelijk aan verjaring.
Omdat het jouw schuld niet is dat je kan ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook mijn schuld niet dat ik zo de winkel uit kan lopen met een mooie laptop, toch is dat wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amayalila je hebt gelijk en zo werkt het in de praktijk
Alleen de indirecte gevolgen van een ontsnapping zijn strafbaar. Geweld , Bedreiging , Vernieling.
Al zal je het in de praktijk wel heel erg bont moeten hebben gemaakt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
minnetje van mij want ik weet uit ervaring dat je alleen maar hoeft weg terennen als je op verlof bent daar hoefde ik waneer ik daar de behoefte voor had geen geweld bedreiging of vernieling voor tegebruiken
Frimu2
12 jaar geleden
En elke gevangene kan dat ?.....Mooie boel .....Loopt Volkert van der Graaf en Mohammed B misschien al weer jaren rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een (on)begeleid verlof kan iedereen de benen nemen maar bij vlucht gevaar zal men natuurlijk niet toestaan dat je op verlof mag of je een broekstok aanmeten dit is een stok die vast gemaakt word om de middel en de enkel en in de broekspijp gaat dit apparaat maakt het onmogelijk snel weg terennnen
Omdat elke gedetineerde het recht heeft om te ontsnappen. Richt hij tijdens zijn ontsnapping vernieling, schade of verwondingen en diefstal toe, is hij in overtreding met de wet.

Toegevoegd na 14 uur:
De aangeboren vrijheidsdrang is een niet te onderdrukken kracht. Uiteraard steken er in de mens ook verlangens die beter worden beteugeld, maar het verlangen naar vrijheid en de zelfbevrijding zijn niet verkeerd. Ze worden gezien als fundamentele rechten, ook van gevangenen. Het recht te ontsnappen wordt daarom aangezien als een soort mensenrecht. Zo interpreteerde de Liga voor de mensenrechten dat altijd. Het verdedigen van de rechten van gedetineerden behoort tot haar prioriteiten. Al verliest een gedetineerde zijn recht op vrijheid, de mensenrechten stoppen niet aan de poort van de gevangenis. Ook gevangenen hebben rechten. Wie alle rechten ontnomen wordt, verliest alle menselijke waardigheid. Dat gebeurde in de concentratiekampen en in Guantanamo, en dat is onaanvaardbaar. Hoe meer rechten gevangenen hebben, hoe draaglijker het leven binnen de gevangenismuren, hoe minder drang te ontsnappen. Hoe meer ze worden gegijzeld en als gevangenissen onleefbare isoleercellen worden, hoe groter hun uitzinnigheid en woede worden tegen het verdrukkende systeem dat hun elke menselijkheid ontzegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pannenkoek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Recht op ontsnappen is in mijn ogen toch echt een minnetje waard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
recht om te ontsnappen? Dan hoeft er ook geen grote muur om de gevangenis en tralies voor de ramen, wat een onzin zeg! Wie is hier een pannenkoek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een minnetje voor het recht om te-ontsnappen ik had dat recht gewoon hoor ik heb er alleen nooit gebruik van gemaakt de wet verbood mij niet te-ontsnappen dus had ik daarmee het recht om te ontsnappen.
simpel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Mensen kunnen idd het maar niet snappen dat gedetineerden meer rechten hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een + hoor. De minners moeten denk ik nog leren wat verder te kijken dan hun neus lang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een grote +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje :)
Misschien is het ontsnappen niet strafbaar, maar het gevolg ervan (als je weer wordt opgepakt) is dat je je strafverkorting niet krijgt. Iedere gevangene krijgt een strafveekorting van 30% van de gevangenisstraf (behalve bij levenslang). In het geval van ontsnappen of constant voor onrust stoken/misdrijven plegen in de gevangenis dan krijg je die korting van 30% niet. Bijvoorbeeld, je bent veroordeeld tot 30 jaar. Na 21 jaar wordt je dan vrijgelaten al er sprake is van goed gedrag(vrijwel elke delinquent krijgt strafverkorting) maar als je ontsnapt o.i.d. Dan moet je alsnog de volle 30 jaar in de cel zitten. In dat geval staat er dus 'eigenlijk' negen jaar gevangenisstraf op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er staat geen straf op slecht gedrag/ontsnapping. Er staat een beloning op goed gedrag/niet ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat toch ook 'eigenlijk'?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik heb weer eens niet zorgvuldig genoeg gelezen.
Simpel: omdat je als verdachte of reeds veroordeelde niet mee hoeft te werken aan je eigen veroordeling/opsluiting! Vandaar dat je bijvoorbeeld ook het recht hebt om te zwijgen wanneer je wordt verhoord. Om die reden is het niet strafbaar, al kan het inderdaad wel zo zijn dat je, zoals hierboven vermeld, geen strafvermindering krijgt vanwege het niet vertonen van goed gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat dat het niet jou schuld is het schuld van de directeur hij want hij verantwoordelijk van de gevangenissen hok moest dan meer bevalligheid staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Is dit jouw goeiste Nederlands :-) Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevalligheid, daar draait het om.
toen ik achter de muren zat kreeg ik van de piw-ers daar tehoren dat de staat de plicht had mij vast tehouden maar dat waneer ik dit wilde ik mij hieraan mocht onttrekken maar dat de staat het mij zo moeilijk mogelijk/onmogelijk moest maken daadwerkelijk tekunnen ontsnappen

ik heb op verlof vaak genoeg de kans gehad om weg terennen maar vond dit niet echt van nut

verder is er niet in de wet opgenomen dat je kunt worden vervolgd voor het ontsnappen daar de staat er zoals gezegd voor moet zorgen dat dit niet mogelijk is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zo graag een min geeft verklaar dan in iedergeval waarom