Is mijn moeder rente aan ons kinderen verschuldigd over het vruchtgebruik van de erfenis van mijn vader?

Toegevoegd na 10 uur:
Mijn moeder, 30 jaar weduwe, wil vadersdeel waarover zij het vruchtgebruik heeft, aan ons gaan uitkeren. In haar boekhouding is het bedrag wat nu vermeld wordt echter nogal wat meer als de het bedrag van direct na overlijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grond waarvan meen je dat moeder het vruchtgebruik heeft en waarover precies?
Waarop is dat gebaseerd?
Moet m.i. wel betrekking hebben op een erfenis van een overlijden van voor 2003 of op grond van een testament.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat je moeder lekker genieten, ga haar niet hiermee pesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, Volgens mij loop ik zwaar achter, want ik weet niet wat er wordt bedoeld met "het vruchtgebruik van een erfenis"?? :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen egoistische vraag! Dit is een vraag waarmee je geconfronteerd wordt als je te maken krijgt met overlijden en erven. Alle regeltjes zitten knap ingewikkeld in elkaar kan ik helaas uit ervaring zeggen.

Het beste antwoord

Vruchtgebruik betekent de vruchten genieten.
Rente daarover vergoeden is strijdig met het begrip vruchtgebruik en de bedoeling daarvan, omdat de vruchten dan geheel of gedeeltelijk niet bij moeder terecht komen.
Het antwoord op deze zo gestelde vraag is Nee.

Door de vraagsteller is niet duidelijk gemaakte op grond waarvan moeder het vruchtgebruik heeft en waarover?

Moet m.i. betrekking hebben of op een erfenis van een overlijden van voor 2003 of op grond van een testament.

Toegevoegd na 10 uur:
N.a.v. de toevoeging: De erfdelen kunnen na 30 jaar meer of minder waard zijn geworden. Bij voorbeeld een huis is in 30 jaar tijd doorgaans vele malen meer waard geworden.
Dus nagaan dat het eigen waardeaangroei is zonder opbrengsten op grond van het vruchtgebruik.
Je moeder is daarover GEEN rente verschuldigd.
Ze kan mogelijk voelen dat ze jullie nu iets verschuldigd is.
Het is mogelijk belastingtechnisch voordeliger voor jullie als ze niet iets van jullie erfdeel van je vader uitkeert maar haar eigendom (dus jullie toekomstig erfdeel) aan jullie verkleint door schenkingen aan jullie te doen. Raadpleeg deskundige (notaris?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat is ze. je kan dat echter ook alleen maar weer erven als je moeder dood is.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Dat is juist het vruchtgebruik.
Nee, vruchtgebruik is gebruiken wat het oplevert.
Als de erfenis rente oplevert is dat de vrucht van de erfenis, dus mag je moeder dat allemaal gebruiken.
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!+
Nee zeg!!!

Gelukkig niet.

De langstlevende ouder
Als iemand overlijdt en een echtgenoot en ten minste één kind achterlaat, krijgt de langstlevende het eigendom van de erfenis van de overledene.
De kinderen van de overledene krijgen een vordering in geld. Deze vordering kunnen ze opeisen ná het overlijden van de langstlevende ouder. Zo staat het in wet.

Dus als je moeder verstandig is dan gaat ze lekker ruim leven........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja alsjeblieft Ik hoop dat die moeder alles tot de laatste cent opmaakt. Wat een kinderen heeft die.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo staat het in de wet, ja. Maar als er een testament is ligt de zaak iets anders. In een testament kan staan dat de ouder het vruchtgebruik heeft.
En daar gaat het in de vraag om.
Dan moet de overgebleven ouder het kapitaal in tact laten en mag hij/zij de rente opsouperen.