Glazen deur gesprongen, wie kan ik aansprakelijk stellen?

Een aantal weken geleden heeft mijn pa een glazen deur aangeschaft bij karwei. Een grote glazen deur met veiligheidsglas voor in de badkamer, waarbij het handvat (om hem open en dicht te maken) en de scharnieren nog vastgemaakt moesten worden.

Volledig volgens instructiepapieren aangegeven handelswijze zijn we te werk gegaan, en aangezien ik zeer handig ben (en mijn pa dat vertrouwen in mij ook heeft) zijn we zelf aan de slag gegaan in plaats van dat we dit door karwei hebben laten doen.

De scharnieren hebben we aan het glas vastgemaakt.
We gingen vervolgens de glazen deur op positie brengen, en met een waterpas en potlood wat lijntjes gemaakt waar de boor een gat moest maken in de muur.

Vervolgens om een beetje ruimte te creeren, verplaatste we de deur, en uit het niets.. PATS. de hele deur springt door spanning in duizenden stukjes..

Overmand door de spanning en schrik (ik zit hier nog steeds te trillen) keken we elkaar aan en zeiden de eerste paar minuten niets tegen elkaar om door te laten dringen wat er precies aan de hand was. Ik wist precies wat mijn pa dacht.. en we konden elkaar totaal niet op een fout betrappen, en achten ons ook daarom 100% schuldenloos als het gaat om de vraag of een van ons de fout begaan zou kunnen hebben.

In hoeverre kunnen wij recht halen in het gegeven dat wij een ondeugelijk product hebben ontvangen van karwei? Het gaat namelijk om een deur van €400 .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

terug naar Karwei, kunnen zij dit niet oplossen, dan kun he aanspraak maken op je glasverzekering
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Eigen schuld tenzij jij kan aantonen dat de ruit al niet goed was toen je hem kocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet meer aan te tonen he
terug gaan naar de winkel. Ik denk alleen dat ze niks voor je doen. Maar blijven hopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees niemand, want je kan nergens mee bewijzen dat het product niet in orde was en dat jullie volgens het boekje gewerkt hebben. Maar misschien als de eigenaar toegeeflijk is, zal hij de eventuele schuld van de karwei erkennen en de deur deels vergoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak geven leveranciers alleen garantie wanneer zij zelf de montage doen. In uw geval heeft u zelf de montage verricht.
Het is nu aan de coulance van karwij om hier iets voor u te betekenen.

Hier geldt 'wie eist, bewijst'. U eist een schadeloos stelling / nnieuwe deur. Dan moet u kunnen aantonen dat het niet aan u gelegen heeft. Een schier onmogelijke opgave. Tenzij u een erkend vakman bent met ervaring in het plaatsen van dit type deur denk ik niet dat u wettelijk iets kunt beginnen.

Ik zou toch proberen om bij karwij te vragen of ze iets voor u willen betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat de glazen deur niet deugde? Je hoeft maar door het verplaatsen een klein beetje verkeerde spanning er op te zetten, en je weet wat er kan gebeuren. Of misschien vanuit de kou in een warme omgeving of andersom gebracht? Je kan het bij karwei uitleggen en kijken of ze je willen helpen. Misschien een nieuwe deur met korting bv. Maar ik denk dat je niet moet zoeken naar een 'schuldige'. We zijn niet in Amerika, en er bestaat ook zoiets als domme pech hebben.
12 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat de vragensteller er vanuit gaat dat de vragensteller met name een oplossing wil welke zorgt voor de volledige vergoeding van de aangekochte glazen deur in geld danwel een vergoeding in nature in de zin van een nieuwe glazen deur.

Vragensteller gaat er vanuit dat er een fabricagefout in het produkt zat. Er vanuit gaan dat dit klopt is nu de vraag is dit te bewijzen? Probleem is natuurlijk dat er feitelijk niets meer over was van de deur. Door ondeskundig montage zou het theoretisch ook misgegaan kunnen zijn. Je kunt dus weliswaar bij de winkel "karwei" proberen aan te tonen dat het produkt in gebreke was en je deur vergoed te krijgen. Dit kan dus ingewikkeld worden.

Vandaar is optie 2 vermoedelijk veel makkelijker en doeltreffender. Meeste mensen hebben een glasverzekering afgesloten. Onder de glasverzekering vallen niet alleen de ramen in het huis, maar ook de ramen in deuren en glazen deuren. Voor de zekerheid uiteraard wel eerst de glasverzekering er op na slaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bronvermelding staat als voorbeeld informatie over de glasverzekering van centraalbeheer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef hoog bedrag. ze zullen er niet om zitten te springen om dit te vergoeden.

wat je kan proberen is het via je WA te doen. bij de bouwmarkt kunnen ze zeggen dat de deur goed was. als er een beschadiging (barst oid) in had gezeten je de deur terug had moeten brengen.
karwei heeft een service die de deur had kunnen plaatsen maar jullie hebben ervoor gekozen om hier geen gebruik van te maken.

dergelijke deuren wegen meer dan een paar kilo, dus als je deze op een ondergrond zegt die niet 100% egaal is kan je er eigenlijk op wachten dat dit kan gebeuren.

volgende keer dus iets eronder zetten wat de oneffenheden op kan vangen. kijk wel uit dat het niet gaat glijden, want dan zit je weer met hetzelfde probleem.

succes in ieder geval, met zowel de oude als een nieuwe deur. als ik jou was zou ik het gewoon proberen bij de bouwmarkt.
nee heb je, ja kan je krijgen, en anders een beroep doen op de WA verzekering.