Wat kunnen we doen tegen bedreigingen & pinpasfraude?

Hallo, Ik stel deze vraag om te kijken of er mensen zijn die ons misschien kunnen helpen, Ik heb een relatie gekregen met mijn vriend en ben zwanger geraakt wij waren hier heel blij mee maar zijn ouders niet ,Hij woonde nog thuis en de situatie werd onhoudbaar waardoor hij bij mij is ingetrokken. Zijn moeder en zijn broer zijn hier toen onaangekondigd na toe gekomen waardoor er geweld volgde, Ik heb toen bij 11 weken een miskraam gehad. verder komen er bedreigingen naar ons geuit in de trant van als ik je tegen kom sla ik een stuk hout in je nek kapot, Ook hadden zijn ouders zijn pas in beheer, hij wou zijn pas ophalen (hij is 20) maar kreeg hem in eerste instantie niet mee, Spontaan belde ze daarna dat hij zijn pas kon halen, Toen bleek dat ze 17.881,70 van zijn rekening gehaald en overgeboekt naar hun eigen rekening. Dit hebben ze gedaan door internetbankieren, Is dit te bewijzen door middel van IP adres? Want de rekening staat wel op hun naam en bankrekening nummer. Wat denken jullie dat de politie hier aan zal doen? Morgen om half 1 hebben we een gesprek bij de politie en nemen we alle bewijzen mee. Zullen ze hier wat aan gaan doen? Ook hebben we hiervoor een advocaat ingeschakeld. Heeft dit kans van slagen of zijn we verloren?
Hoop op een reactie
Groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte ermee, wat erg zeg, ouders die zo doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet waarom ze het geld naar hun eigen rekening zetten, als de bankrekening nummer, waarvan je vriend de pinpas heeft, op de naam van zijn ouders zijn. Ik zou kijken in hoeverre zij gematigd zijn. Je kunt vragen bij de desbetreffende bank. Wat je kunt doen? En het verhaal uitleggen.

Antwoorden (4)

Je verhaal klinkt erg ingewikkeld. Is er wel sprake van pinpasfraude als er via internet is gebankierd? Wanneer de rekening niet op naam van je vriend staat, is er geen fraude gepleegd. Als het geld wel van je vriend was, is het diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 hebt twee feiten, de bedreiging en misschien de mishandeling die je aangaf, je bent er niet duidelijk in of het geweld wat volgde jouw miskraam heeft veroorzaakt.

En een ordinaire diefstal. Als dat geld helemaal alleen van hem was, hadden zijn ouders nooit dat geld van de rekening mogen halen. Als zij altijd al de beschikking hadden om bij de geld te kunnen, maakt niet uit. Is het zijn eigendom? Dan hebben ze eraf te blijven. Komen ze er toch aan, dan is het gewoon diefstal, of dit nu digitaal is of niet.

Echter, ik verwacht wel een getouwtrek, de rekening staat op hun naam, dus jouw vriend moet wel met hele goede bewijzen komen om aan te tonen dat dat geld van hem is.
Ze zullen gegarandeerd zeggen dat dat hun eigen geld is die ze overgeboekt hebben. Ze hoeven niet te ontkennen dat ze het overgeboekt hebben.
Het is officieel namelijk hun rekening, dus ze kunnen ermee doen wat ze willen. Dat er vermoedelijk een mondelinge overeenkomst is dat jouw vriend dat geld toebehoort, tja, bewijs het maar even.

Diefstallen, verduisteringen in de relatie cq familiesfeer zijn extreem lastige situaties en ik betwijfel of dit kans van slagen heeft. Sowieso goed dat je een advocaat in handen hebt genomen. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rekening stond op zijn naam, Niet op de naam van zijn ouders. Dus hun hadden er af te blijven neem ik aan, Hij heeft dit geld gespaard in de jaren dat hij gewerkt heeft, Hij heeft iedere maand 1000 of dan weer 1500 euro overgeboekt naar zijn rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ok, je schrijft namelijk in jouw vraag "Want de rekening staat wel op hun naam en bankrekening nummer." Met 'hun" was ik uitgegaan dat je daarmee de ouders bedoelde. Nee, als het echt zijn rekening is en op zijn naam, dan maak je een veel grotere kans! Alle overschrijvingen staan geregistreerd, zowel van de uitgaande als de ontvangende bank, dus ik denk dat dat wel goed komt!
Dat geld moet terug en nu is er gewoon sprake van zoals ik al aangaf, een oridinaire diefstal.
Succes!
Hij moet zo en zo een storno aanvragen voor dat bedrag. Zijn ouders hebben geen enkel bewijs dat hun zoon zoveel geld aan hun schuldig was. Hij kan waarschijnlijk hopelijk wel aantonen hoe hij aan de geld gekomen is. Raar trouwens dat zijn ouders zijn pin code kennen. Zou die maar meteen veranderen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weert niet of dit kan met een gewone overboeking,ik weet wel dat het met automatische incasso kan.
Als het bedrag per internet bankieren is overgemaakt dan hebben de ouders kennelijk de naam en het wachtwoord van de rekening van jouw vriend.
Ik zou maar heel snel het wachtwoord wijzigen omdat anders in de toekomst dit nog vaker voor kan komen.
Met de PIN-pas zal het bedrag niet eerst opgenomen zijn en daarna op de andere rekening gestort, dus PIN-pas fraude is hier niet aan de orde.
Je kunt bij de politie natuurlijk wel aangifte doen van mishandeling en diefstal.
Sterkte en succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, de bedreiging kan ook nog bij de aangifte.
Of de politie er veel aan zal doen is overigens nog maar de vraag.