Mijn vriend waarmee ik al 15 jaar ongeregistreerd of getrouwd samenwoon gaat binnenkort de schuldsanering in, is mijn salaris en spaargeld in gevaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Zolang hij alleen in de schuldsanering zit, is er niets aan de hand. Die dient er immers voor om hem te helpen van zijn schulden af te komen. Hij houdt daarbij maar een klein deel over voor zijn levensonderhoud.
Zodra er schuldeisers beslag laten leggen kunnen jouw roerende goederen in gevaar komen.
Jouw bankrekening, salaris en spaargeld blijven buiten schot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jouw inkomen zal wel worden meegeteld in zijn levensonderhoud, maar jij hoeft niet mee te betalen aan zijn schulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent hem formeel niets verplicht.
Wel wordt zijn beslagvrije voet beinvloed door de aanname dat hij door samenwoning met jou lagere kosten heeft.
Wel bestaat het risico dat als de schuldsanering mislukt dat de belastingdienst uiteindelijk via een deurwaarder beslag gaat leggen op de goederen in jullie huis en jouw inventaris in het openbaar wordt verkocht. (bodemrecht).
Neem dit mee in het overleg met de schuldsaneringsorganisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor deze verduidelijkende bevestiging.
Jullie voeren een duurzaam huishouden. Volgens mij wordt jouw inkomen ook meegerekend als deels voor hem, dus zul jij meer van de lasten moeten dragen. Zijn inkomen zal geheel opgesoupeerd worden door de schuldsanering.

Is ook wel zo eerlijk, als jullie al 15 jaar samen wonen, heb jij waarschijnlijk ook wel meegeprofiteerd van alle uitgaven...

Toegevoegd na 7 uur:
Btw, stel uitleenovereenkomsten op, voor alle duurdere spullen. Alles wat hij (partner van VS) heeft, is van anderen. Zo kan er géén beslag worden gelegd op die spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je slim bent laat je bij de notaris in een akte vastleggen dat schulden die hij maakt of gemaakt heeft niet op jouw salaris (of spaargeld) verhaalt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerard Lotheringe, zo'n overeenkomst is zonde van het geld en zinloos. Hij heeft geen werking naar de schuldeisers van je partner.
Als je in die richting denkt kun je beter een advertentie plaatsen met de waarschuwing en mededeling dat je schulden van de partner niet betaalt. (Dat impliceert dat je kennelijk vindt dat je daarvoor wel aansprakelijk was).
Die vrijwaring geldt dan voor schulden ontstaan vanaf de datum van publicatie.