Welke achternaam krijgt een baby met aan Arabische vader in NL i.v.m. namenreeks?

Als een baby in NL wordt geboren met een NLse moeder en een arabische vader en ze willen vaders achternaam voor het kind, dus de achternaam van de baby wordt de voornaam van de vader + de voornaam van de opa. Namenreeksen zijn in NL niet toegestaan. Maar als de baby exact dezelfde achternaam als de vader zou krijgen zouden ze hem in Arabische landen (autoriteiten) als broer beschouwen. Hoe lost men dit probleem het beste op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (2)

Dit staat er over in de wet:
Er dient een enkelvoudige geslachtsnaam te worden vastgesteld die overeenkomt
met de naam van de (voor)ouder. Draagt betrokkene een namenreeks waarin niet een naam van
een (voor)ouder voorkomt, dan dient één van zijn eigen namen te worden vastgesteld als
geslachtsnaam en de andere eigen naam als voornaam.
Behoudens voorvoegsels (bijvoorbeeld Ben, El, Al, etc.) en achtervoegsels (bijvoorbeeld Zade(h))
is het niet toegestaan om een dubbele of samengestelde geslachtsnaam vast te stellen.

Het komt er dus op neer dat 1 naam als achternaam wordt geregistreerd en de andere namen als voornamen.
Behalve als in de namenreeks ook de achternaam van de vader voorkomt, dan wordt dat ook de achternaam van de baby.

Mocht ik de wettekst niet goed begrijpen dan hoor ik het graag, maar volgens mij is dit wat er staat :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is bij mij dus helemaal verkeerd gegaan.

Ik ben ook een Nederlandse vrouw, getrouwd met een Arabische man.

Bij de geboorte van onze zoon werd de namenreeks NIET geaccepteerd.

Mijn zoon heeft nu dus GEEN voornaam. Maar alleen een hele lange achternaam in zijn paspoort staan.

Dit is verschrikkelijk irritant. Zeker als wij op vakantie willen gaan. Wij hebben altijd problemen bij paspoort controle of bij het boeken van de tickets. Zijn naam komt immers niet overeen met zijn naam op zijn paspoort.

Maar in het land waar mijn man vandaan komt daar heeft de baby dezelfde achternaam als de vader. Hij wordt hier NIET beschouwd als broer.

Stel:

Je wilt je baby Mohammed noemen.
En zijn vader heet Taher en zijn opa heet Ali.
De overgrootvader heet Hassan.
En de achternaam van je man is Bouali.

Dan heet je zoon:
Mohammed Taher Ali Bouali.
Je man heet dan Taher Ali Hasan Bouali.

Je kan aan de namen reeks zien dat Taher de vader is van Mohammed.

Uit welk land komt je man? Misschien dat het per Arabisch land verschilt.

Je zou op een briefje de namen van je baby kunnen opschrijven. En bij de aangifte deze aan de betreffende ambtenaar geven.

Succes