waarom is de reclame van alcohol weg toegestaan en die van roken niet?

het is allebei slecht en verslavend, dus waarom mag alcohol-reclame nog wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Wellicht is het een geld kwestie, je wil niet weten hoeveel de staat aan belastinggeld ontvangt over de sigarettenprijs. Hoeveel doktoren zijn overbodig als al die mensen geen longziektes meer hebben, artsen zouden actiever moeten zijn en met minder geld genoegen moeten nemen. Ze zouden moeten werken om de wereld beter te maken, maar ik ben maar een gewone burger met een inkomen ver onder Jan Modaal, maar ik ben gelukkig met mezelf en mijn leven, maar ik besef dat ik in luxe leef. Het is gewoon de beslissing die rokers zelf nemen, zolang een roker het gevoel heeft dat roken hem meer goed doet dan slecht, of als het de roker niet kan schelen rookt hij, of hij er nu wel of geen geld voor moet betalen. Laat mensen die willen roken lekker roken, maar zorg wel dat je als jij niet rookt er geen last van hebt.
Met alcohol is het lastiger, men weet vaak wanneer iemand een roker is, maar niet wanneer iemand een drinker is.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ben ervan overtuigt dat een niet roker langer leeft, maar gaat het daarom, nee het gaat erom wat je met je leven doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat onze politici graag en drankje tot zich nemen en er vrijwel geen roken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor sommige partijen zit er ook nog een religieus kantje aan want Jezus dronk wel wijn maar hij rookte of blowde niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is idd net zo slecht, maar de alcohol lobby, is nog te sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna ; de ANTI-alcohol-lobby is niet sterk genoeg, (geen geld, geen belanghebbende rijke geldschieters) terwijl er nauwelijks meer een rook-lobby is, of eigenlijk : helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kan je het ook zien ;-)
Ik geef toe dat er al heel wat ellende is veroorzaakt en doden zijn gevallen door overmatig alcoholgebruik.

Maar feit is dat alcohol zich in veel voedingswaren bevind.
In kleine hoeveelheden kan het gezond zijn.

Roken is voor niks goed.
Tenzij voor als pesticide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra bewezen wordt, dat alcohol kankerverwekkend is (of kan zijn), dan zal ook hier de rem op getrokken worden.
Alcohol met mate wordt zelfs als gezond, en soms helend gezien.
jc54
12 jaar geleden
Alcohol, of beter: alcoholhoudende dranken op zich zijn niet slecht. Beperkt gebruik van met name rode wijn kan zelfs een gunstig effect hebben (hoewel dat misschien ook geldt voor niet-alcoholisch druivensap). Mensen die alcohol gebruiken, drinken niet per se de hele dag elke dag alcohol.
Gebruik van tabak is hoe dan ook slecht, ook als je maar een beetje rookt of maar af en toe. De meeste gebruikers van tabak roken wel de hele dag: tabak is veel sneller verslavend en veel verslavender dan alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar gewoon ECHT niet waar.
Ik ken heel wat mensen, meer dan me lief is, die wel zijn gestopt met roken, maar hun wijntje / biertje ECHT niet kunnen laten staan. En niet altijd in verantwoorde mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is het zo - nicotine verslaaft veel sneller en grondiger dan alcohol.
Verantwoord omgaan met alcohol is mogelijk; verantwoord omgaan met tabak bestaat niet omdat tabaksgebruik per definitie schadelijk is.
Dat verantwoord alcoholgebruik mogelijk is, betekent niet dat elke soort alcohol verantwoord is of dat iedereen in staat is tot verantwoord gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol is niet slecht, roken is niet slecht, ooit zijn er mensen geweest die het zo goed hadden dat ze zijn gaan roken en drinken, ik kan me niet voorstellen waarom maar dan nog, iedereen beslist toch zelf of hij rookt of drinkt, als de maatschappij zou zorgen dat het leven wat aangenamer was en beter afgesteld op ieder individu zou het geen probleem zijn, wat we ook doen, we maken zelf problemen. Ik drink als ik wil drinken, ik rook als ik wil roken, ik leef als ik wil leven. Zolang jij maar doet wat jij wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken is wel slecht. Echt nergens goed voor, terwijl (beperkt!) rode wijn wel gunstige effecten heeft.
Dat heeft niets met individuen te maken.
(Voor alle duidelijkheid: ik rook wel al wil ik dat helemaal niet, ik drink niet omdat ik epilepsie heb, maar ik kon een goed glas wijn altijd erg waarderen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo,je rookt terwijl je dat helemaal niet wilt?
Laat me niet lachen.
Als je echt niet wilt roken leg je eenvoudig je peuk opzij....voorgoed!
Het is miljoenen mensen gelukt dus jij kan het ook!
Het fijt dat je rookt terwijl je het niet wilt zegt mij dat je gewoonweg niet wilt stoppen met roken en dat je dus wílt roken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jack7: je hebt helemaal gelijk, maar het roken betekent dus nog steeds iets voor me. Ik wil graag stoppen maar ik breng dat nog niet op, want het is niet zo makkelijk.
Of zoals Mark Twain zei: stoppen met roken is makkelijk, ik doe het 20 keer per dag.
Dit heeft alles te maken met hypocrisie.
Er vallen ongelooflijk veel doden door het gebruik van alcohol.
Het kost ontzettend veel geld geld de gevolgen van alcoholverslaving te bestrijden maar omdat de teller nog steeds dik in de plus staat voor wat betreft de opbrengsten voor de overheden wereldwijd wordt er niets gedaan aan het bestrijden van alcoholgebruik.
Omdat overheden dik meeverdienen zal er van een reclameverbod nooit geen sprake zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste zin klopt niet als argument: de overheid verdient ook veel aan tabaksaccijnzen, dus dat is het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wou ik net zeggen ; de overheid verdiend miljarden aan tabak, dus dat kan nooit de reden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opbrengsten van tabak staan niet in verhouding tot de opbrengsten van alcoholische dranken.
De kosten voor gezondheidszorg zijn relatief veel en veel hoger ivm de veel duurdere behandelingsmethoden tegen kanker en andere aan roken gerelateerde ziekten dan de kosten welke ontstaan door het misbruik van alcohol.
De teller staat voor de overheden in beide gevallen inderdaad in de plus maar voor wat betreft de opbrengst van alcoholische dranken,hier kan de opbrengst van de tabaksaccijns echt niet tegenop.
De ziekten ontstaan door roken zijn eerder en duidelijker zichtbaar voor de buitenwereld en daarom wordt er een beleid gevoerd waarin op de gevaren van roken wordt gewezen.
Ditzelfde beleid zou je ook kunnen voeren tov alcohol maar omdat alcohol nu eenmaal een enorme economische macht geworden is zal dat dus nooit gebeuren.
Er zijn hele landen economisch afhankelijk van alcohol,terwijl de tabaksteelt economisch minder aantrekkelijk is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist wie rookt, rookt, wie drinkt drinkt, roken hoeft niks te kosten, drinken hoeft niks te kosten dus wat nou.
Er is geen zinnig antwoord op je vraag te bedenken. Het enige verschil tussen het gebruik van alcohol en roken wat ik kan bedenken is dat als iemand rookt een niet roker daar ook last (meeroken) van kan hebben. Maar of dat de werkelijke reden is? Daarnaast zijn de lobby's tegen roken vele malen groter dan die van het gebruik van alcohol.
Met belasting op genotmiddelen heeft het niets te maken, want die zijn voor beide torenhoog.

Er zijn honderden gebruiken waarmee mensen een vroegtijdig einde aan hun leven kunnen maken. Roken, alcohol, drugs, bergbeklimmen, formule 1, snelheidsrecords, rodelen, met de apollo naar de maan reizen, autorijden, etc, etc. Het is aan de mens zelf of hij hieraan denkt deel te moeten nemen en de risico’s wil nemen. Deze rechten behoren beschermd te worden in een democratie. De meeste zijn ook vastgelegd in onze grondwet. Echter onze regeringen houden zich niet altijd aan de grondwet en daar zullen ze goede redenen voor hebben (b.v. belastingen). Ons recht op privacy wordt door de overheid met zevenmijlslaarzen overtreden. Camera’s, medische gegevens, tolpoortjes, opslaan van internetgegevens, vingerafdrukken in paspoorten, etc.
Uncle Sam is watching you.

Hoe zit het met de overheidscampagnes tegen het roken, het verbod op tabaksreclame, de torenhoge accijnzen op rookwaren? Dit zijn even zovele aantastingen van de vrijheid van het individu. Wat heeft de staat er verder mee te maken of iemand rookt of niet? Dat je het risico loopt om aan roken dood te gaan, is bekend. Mensen hebben het recht om dat soort risico’s zelf te nemen. Aan bergbeklimmen kun je ook vroegtijdig sterven; dat geeft de overheid toch nog niet het recht om het bergbeklimmen te bestrijden met reclameverboden, accijnzen en voorlichtingscampagnes?
Voorlichtingscampagnes van de overheid vormen per definitie een aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Er wordt belastinggeld gebruikt om meningen te verkondigen waar sommige belastingbetalers het niet mee eens zijn. Met andere woorden, mensen worden gedwongen om mee te betalen aan de verspreiding van meningen waar ze niet achter staan. Met welk recht? Zeker, zo’n voorlichtingscampagne tegen het roken berust op een democratisch besluit, maar dat doet aan de onrechtvaardigheid ervan niets af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypocrisie, uiteraard.
Maar daarnaast vooral het feit dat op de een of ander manier het onjuiste vooroordeel leeft dat je met alcohol alleen JEZELF schaadt (vermoedelijk nooit een familielid gehad dat is doodgereden of aangevallen door een dronken idioot, of een alcoholist in de familie gehad), terwijl je met roken in eerste instantie anderen / de samenleving schaadt. De meerookleugen en het verhaal over de medische kosten die rokers zouden meebrengen (terwijl ze puntje bij paaltje goedkoper zijn, en alcoholisme een enorme claim op de gezondheidszorg legt).

In het kort is het voornamelijk een kwestie van lobbyen (zoals alle aandacht voor politieke onderwerpen zwaar afhankelijk is van de diverse lobby's) : de antirooklobby is megasterk, erg rijk (wordt voornamelijk gesponsord door medische bedrijven die belang hebben bij het verkopen van antidepressiva, nicotinevervangers en dergelijke), terwijl de anti-alcohol-lobby eigen zo goed als niet-bestaand meer is. Het feit dat de drooglegging in de jaren 20 in America één van de oorzaken is van het ontstaan van georganiseerde criminaliteit heeft daar zeker mee te maken. Bovendien wordt alcohol voornamelijk als ´gevoel´ verkocht.

Alcohol is en blijft een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, waarbij voorlichting misbruik moet voorkomen, en je hebt helemaal gelijk dat dat voor roken ook zo zou moeten zijn. Maar dat onderscheid is dus allang ´weggelobbied´.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, jawel ik heb het ook meegemaakt, mijn grootvader heeft zich doodgedronken. Hoe denk je dat mijn dochter het zou vinden als ik dood ging aan longkanker omdat ik rook.
Alsof dat er ook maar iets mee te maken heeft, laten we liever stilstaan waar roken en drinken vandaan komt. Het is een compleet luxe probleem. Eerder schreef ik al dat er ooit ergens mensen zijn begonnen met roken, waarschijnlijk toen ze voor het eerst vuur ondekt hebben, alsof dat geen goede ontdekking bleek te zijn, en ja dan krijg je rook binnen, wat wil je nu eigenlijk, de evolutie stil zetten.
Mensen doen wat ze doen om een reden, maar zolang we niet in elkaars schoenen kunnen lopen en we niet bekend zijn met de evolutie omdat ik niet wil weten of ik wel een vorig leven heb gehad. Ik weet dat er mensen voor mij geleefd hebben en ik hoop dat de mensen die na mij blijven, leven en niet lijden, niet leiden.
sja waarom is alcohol (harddrugs) legaal en blowen niet?

wat sociaal geaccepteerd is schuift heen en weer, vooroordelen hebben hier ook effect op.