Mag een werkgever het personeel verbieden om pindakaas op brood of brood met sesamzaadjes te gebruiken in de kantine?

Alle produkten zoals pindasaus e.d. worden ook uit de kantine geweerd.
In de bakkerij zelf (waar geen etenswaren van het personeel komen) worden ook noten gebruikt.
Slaan ze nu niet erg door?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets met allergie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wat is reden??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja vertel het maar.
Waarschijnlijk is de reden inderdaad allergie.
Er werken rond de 40 man en ja daar kan best iemand met allergie tussen zitten , maar die hoeft toch niet het brood van de anderen te eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het waar is weet ik niet..... misschien is dat op te zoeken op internet, maar ik weet van iemand, dat-ie niet in de omgeving van pinda's en daarmee verwante producten mag komen. Gebeurt dat, dan kan hij dood gaan.
Dus ook niet in een ruimte waar iemand bijvoorbeeld pindakaas eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt hier ook glutenvrij brood gebakken?
Mogelijk is dat dan de oorzaak.
Iemand met een noten allergie kan bij 1 stukje pinda uit het brood, bijvoorbeeld al in een levens bedreigende situatie komen, ookal is zijn de ruimtes van elkaar gescheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het mag, weet ik niet, maar als hij er een goede reden voor heeft vind ik dat het wel moet kunnen. Een goede reden is bijvoorbeeld een dodelijke allergie. Ik heb zelf zo'n allergie en ik zou het erg waarderen als collega's daarmee rekening zouden houden. Jammer genoeg komt dat bijna nooit voor, maar een werkgever die het verbiedt zou een uitkomst zijn in zo'n geval. In andere gevallen vind ik het niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om dit te kunnen beantwoorden moet je eerst weten waarom ze dat doen. Kan met bepaalde wettelijke verplichtingen te maken hebben op het gebied van hygiëne of productie.

Het beste antwoord

Bedrijven die eten en drinken verstrekken moeten zich houden aan de warenwet. De verstrekte producten mogen de gezondheid van medewerkers niet in gevaar brengen.

Als de werkgever producten aanbiedt voor medewerkers met een (noten)allergie, dan moet de werkgever kunnen garanderen dat deze producten vrij zijn van de allergenen die op de verpakking staan. Kortom: als ze weggen dat er geen noten in zitten mogen die er ook niet in zitten.

Als de werkgever eten en drinken verstrekt mag de werkgever wel zelf bepalen wat er verstrekt wordt. Als een medewerker kosher wilt eten en dat wordt niet aangeboden, dan moet de medewerker zelf zijn eten in nemen. In dat opzicht mag de werkgever er dus ook voor kiezen om bepaalde producten met noten niet aan te bieden.

Maar de warenwet geeft geen reden om mensen te verbieden pindakaas van huis mee te nemen en ergens te nuttigen. Net zo min dat een werkgever kan verbieden dat je bijvoorbeeld eigen voedsel moet meenemen omdat je een bepaalt dieet hebt. Kortom, de werkgever moet zorgen dat je wel kunt eten natuurlijk.

Wat je er niet bij verteld is of je in een bedrijf werkt dat zelf voedsel maakt dat vrij moet zijn van noten. Het bedrijf moet dan voorkomen dat noten of resten in het productieproces kunnen komen. Het nemen van maatregelen in de kantine vind ik dan zelf wel wat ver gaan en ik vraag me af of er een juridische basis voor is om bijvoorbeeld voedsel van thuis te weigeren. Ik kan me echter wel voorstellen dat in zo'n geval de werkgever absoluut wil en moet voorkomen dat er ook maar enige resten van noten in het productieproces kunnen komen.

Aangezien de regel door het bedrijf wordt afgekondigd kan je het beste contact opnemen met de ondernemingsraad. Als je voor een groot bedrijf werkt is een ondernemingsraad verplicht. De ondernemingsraad kan bijvoorbeeld met de directie om tafel om de regel te bespreken en eventuele alternatieven te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitstekend antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje hier heeft mijn man iets aan.
Het betreft het brood wat men meeneemt van thuis.
Het gaat over een bakkerij en daar worden ook noten gebruikt bij de productie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk antwoord

Andere antwoorden (4)

Lijkt me duidelijk: Nee! Zou wat moois zijn als je niet zelf mocht uitmaken wat je op je brood eet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem aan dat het hier over het brood gaat dat je van huis hebt meegenomen voor de lunch?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem aan dat het hier over het brood gaat dat je van huis hebt meegenomen voor de lunch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het brood wat je mee brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat dit gaat om een bakkerij die producten maakt die veilig zijn voor mensen met een notenallergie. Als je goed je handen wast na het eten, en je mond goed spoelt, dan zou het geen probleem moeten zijn om pindakaas op brood te hebben. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werkt het niet. Zelf door uitademen kun je de pindasporen verspreiden. En je mag iemand niet verbieden te ademen na het eten van een broodje pindakaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een goed bedrijf draagt het personeel mondkapjes. En zoals Pinky135 al zei, goed je handen wassen en je mond spoelen of desnoods je tanden poetsen moet voldoende zijn.
Ik denk het wel, als het in de huisregels staat. Je bent in zijn bedrijf, dus heb je je aan zijn regels te houden.
Wel vreemde regels, vraag aan hem waarom dit niet mag.
Je kunt natuurlijk ook buiten eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regel werd vandaag gelanceerd op het prikbord en gaat maandag in.
Buiten eten is niet zo handig, moet iedereen zich twee keer omkleden, je mag niet met de kleding van de bedrijf naar buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt zeker recht op uitleg, als deze acceptabel is, ok.
Zo niet dan ligt de zaak anders, je krijgt je lunchpauze ook niet uitbetaald denk ik, dus ben je in je eigen tijd, je eigen brood aan het eten. Als het echt een probleem voor je is zou ik een rechtswinkel bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de werkgever is verplicht een ruimten aan te bieden om te eten.
Ik begrijp uit een reactie van je dat deze regel is aangegeven op het prikbord en Maandag ingaat. Als dit zo is, dan is het vanaf Maandag een BEDRIJFSREGEL die jij moet volgen. Vergis je hier niet in, bedrijfsregels zijn bindend, In extreme gevallen (bijvoorbeeld als door het niet opvolgen er gevaarlijke situaties ontstaan, kan dit reden zijn voor ontslag op staande voet, dus per direct) dus gewoon de regels opvolgen.
Groetjes Pontiac2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook een extreme maatregel. Maar als moeder van een dochter met een extreme pinda-allergie, zou ik blij zijn als op school de boterhammen met pindakaas ook verboden zouden zijn.

Waarschijnlijk zijn er in het bedrijf mensen met een extreme allergie. En de veiligheid van werknemers moet worden gewaarborgt. Dus ja, het mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover we weten zijn er geen mensen met een allergie.
Maar ik neem aan dat jou dochter zelf weet dat ze ziek wordt van pinda's ed. en dan zo verstandig is om niet een boterham van een ander te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter is pas 8, en krijgt al een ernstige reactie (dodelijk als je niet op tijd een injectie geeft) van de adem van iemand die pinda(kaas) heeft gegeten.
Onderschat het gevaar van deze ernstige allergeen (pinda) niet.
Ziek wordt je er niet van, binnen een half uur ben je gestikt.