Zijn eerste levensbehoeften (onderdak, eten, kleding, enz?) alleen maar een recht of staan daar ook plichten tegenover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

Ik ben het deels met Lowlander eens dat het niet direct een bestaand recht is. Wij als maatschappij vinden dat het een recht is. En gelukkig maar. Er zijn genoeg landen waar het niet hebben van deze primaire levensbehoeftes heel normaal is.

Je hebt wel het recht om als mens behandelt te worden. En daar denken wij primair aan dat je kleding, onderdak en voedsel krijgt.

Maar er zitten inderdaad zoals je al zegt, plichten aan.
Heb je geen woning, dan kan je bv naar het Leger Des Heils of naar zoals in de grote steden naar zogenaamde slaaphuizen of daklozenopvang.

Maar daar kan je pas terecht als je wel dagelijks een klein bedrag (doorgaans 4 euro) moet betalen. Dus je hebt de plicht je in te schrijven bij de stadsbank om een uitkering daarvoor te krijgen of krantjes te gaan verkopen.

Wil je nieuwe kleding, dan heb je de plicht om de oude in te leveren, wil je eten, dan heb je de plicht om tussen bepaalde tijden aanwezig te zijn als de gaarkeuken serveert.

Voldoe je hier allemaal niet aan, dan verspeel je je "recht."

Dus je kan concluderen dat eigenlijk bij iedere recht wat je meent te hebben, je er een plicht tegenover moet stellen.
Die twee gaan doorgaans hand in hand.

Uiteraard is dit alleen van toepassing op
handelingsbekwame personen.
Mensen die dit vanwege hun lichamelijk of geestelijke gesteldheid niet kunnen, vallen onder het zogenaamde zorgkader uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is geen recht. Het wordt je aangeboden. Er is alleen een morele plicht om er wat voor terug te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, tegenover elk recht staat een plicht tegenover. Eerste levensbehoeften heeft ieder mens recht op, alleen in zoverre dat het een ander mens niet schaadt. Het recht is dus geldig, totdat je een ander belemmert in het uitoefenen van zijn rechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plicht om naar middelen te zoeken om in eigen onderhoud te kunnen voorzien zodat deze eerste levensbehoeften zo spoedig mogelijk zelf kunnen worden bekostigd. Je moet dan dus normaliter denken aan geld verdienen om deze aangelegenheden in de toekomst zelf te kunnen bekostigen en je niet zelf afhankelijk maken van een uitkering via de overheid.