ik reed mee in een begrafenisstoet,en ben door rood licht gereden en heb een bekeuring gekregen, heeft het zin om bezwaar aan te tekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat lullig zeg.
Ik hoop voor je dat je de boete niet hoeft te betalen. Succes en sterkte!

Antwoorden (8)

Ja, ik hoop toch dat ze voor zoiets een uitzondering maken. En bezwaar aantekenen mag altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag is of het zin heeft, niet of het mag.
Hoe vervelend het ook is, juist bij die gelegenheid, maar een (deel van de) begrafenisstoet heeft niet het recht om door rood licht te rijden. De bekeuring is wettelijk gezien terecht.
Maar het heeft natuurlijk zin om bezwaar aan te tekenen, je kunt een beroep doen op de omstandigheden en toelichten dat je in een begrafenisstoet reed. Nee heb je, ja kun je krijgen!
itsme
12 jaar geleden
De oude verkeersregel dat een rouwstoet niet doorsneden mag worden, geldt niet meer.

In de bron een link naar de nieuwe regels. Die komen in het kort op het volgende neer:
- alleen op een gelijkwaardige kruising mag een rouwstoet niet doorsneden worden. Dat geldt alleen als alle volgauto's van de stoet speciale vlaggen dragen.
- bij verkeerslichten gelden de normale verkeersregels. Dus volgauto's moeten altijd stoppen voor rood licht.

Ik weet niet of het zin heeft bezwaar aan te tekenen. Misschien dat de bekeuring uit coulance verscheurd wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je bezwaar aantekent, stuur dan een kopie van de rouwkaart mee als onderbouwing voor je verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
bestaat er geen mailservice die even een berichtje stuurt als er weer eens wat verandert? ik vermoed dat ook de vragensteller niets van die nieuwe regel afwist
Cryofiel
12 jaar geleden
Nieuw? Een jaartje of 15, als het niet meer is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je het zeker? Op die pdf staat:
Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet niet meer doorsneden worden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als een rouwstoet een voorrangsweg oversteekt of opdraait, mag de rouwstoet toch nog wel worden doorsneden? Dat dat onbeleefd is, is een andere kwestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik ben blijkbaar niet duidelijk.
Die voorbeeldzin was alleen bedoeld om de aandacht op de datum 1 juli 2010 te vestigen, als reactie op jouw opmerking 'een jaartje of vijftien, als het niet meer is'.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe zit het dan nu? Wat ik er nu van begrijp, is: --  Lang geleden mocht een rouwstoet niet worden doorsneden.
--  Meer dan 15 jaar geleden is deze regel afgeschaft.
--  Op 1 juli 2010 is deze regel opnieuw ingevoerd. Zit het dan zo, of mis ik nog iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger geleerd dat een rouwstoet niet mocht worden doorsneden en dat als één auto een kruising met of zonder verkeerslicht was overgestoken, de rest mocht volgen. Of mijn herinnering helemaal klopt, weet ik niet. Wat ik uit de pdf opmaak, is dat de regel een stuk strenger is geworden. Hij geldt alleen nog op gelijkwaardige kruisingen en bovendien moeten alle volgauto's een vlag dragen. Ik vind de tekst in de pdf wat dat betreft vreemd geformuleerd. Of de regel 15 jaar geleden is afgeschaft weet ik niet, dat zeg jij... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meen dat Cryofiel gelijk heeft, die regel is echt zeker meer dan 10 jaar geleden al afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ C4th
Inderdaad!
Het enige nieuwe zijn de zwarte vlaggen, die de rouwstoet voorrang geven uitsluitend op gelijkwaardige kruisingen. Een heel kleine wijziging van de bestaande regel dus.
Maar dat verandert helaas niets aan het geval van de vraagsteller, want voor een rood verkeerslicht moet je gewoon stoppen, met of zonder vlag. Zie link:
http://www.rendement.nl/mijn-rendement/nieuws/id2124-rouwstoet-met-zwarte-vlag-krijgt-weer-voorrang.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat bestrijdt ik toch ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rustig maar, ik koppel alleen even terug naar de oorspronkelijke vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vlieg niet op hoor (dit aapje heeft geen vleugels).
Nee deze regel is al lang afgeschaft. Heeft ook niet zoveel zin om bezwaar in te dienen. Vroeger kenmerkte ze de auto of reden ze met lichten aan. Als je het nu doet is het nog gevaarlijk ook, dus helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hebt niets te verliezen. Als je er de tijd voor hebt en wil nemen word je dan opgeroepen door de kantonrechtbank.
Met een overtuigend en onderbouwd verhaal, waarin je erkent dat het fout was maar dat je door de omstandigheden in de stoet ben blijven doorrijden ( en er geen gevaarlijke situiatie is geweest) , kun je misschien een uitspraak bewerkstelligen: schuldig zonder straf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord met een duim omlaag afkeurt maar niet duidelijk maakt waarom, is een anonieme “minnaar” en handelt in strijd met het doel van Goeie Vraag, omdat hij/zij zijn/haar kennis niet deelt.
Het doel van GV is immers kennis vermeerderen en de spreiding van kennis te vergroten.
bezwaar maken, en daarna de foto opvragen ze moeten wel een bewijslast hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geval van een bekeuring die in jouw ogen onrechtvaardig is, altijd bezwaar maken. Probeer er nog bij te betrekken dat je de weg niet kende of tranen in je ogen had zodat je het stoplicht niet zag, of zo gefocussed was op je voorrijder. Of anders, dat het door je hoofd schoot, mag ik wel door rood. Je dacht van wel, temeer daar degene die achter je reed ook gevaarlijk dichtbij kwam etc. De overtreding is dus niet expres, je weet nu dat je het niet mag. Wat is dan de reden voor de bekeuring nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, want je staat in je recht.. een geautomatiseerd flits systeem voor roodrijders is helaas niet slim genoeg om een begrafenisstoet te herkennen.

kopietje van rouwkaart mee en geef het begin/eind van de stoet (tijd en plaats) om aan te geven dat je er daadwerkelijk langs bent gereden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je hebt dit recht niet dus een camera hoeft het ook niet te herkennen.