Voetballen op pleintje?

Bij mij in de buurt heb je een klein pleintje tussen een huis en een paar achtertuinen in.
De grond is van de gemeente dus niet van de bewoners.
De kinderen uit de buurt (inclusief ik) komen hier graag voetballen.
Nu vindt een oudere mevrouw het niet goed als we daar voetballen want dat maakt zo'n herrie.
Sinds kort heeft ze op dit pleintje allemaal plantenbakken neergezet zodat wij niet meer kunnen voetballen.
De vrouw zegt dat ze toestemming heeft van de gemeente om de bakken hier neer te zetten.
Maar er zijn zover ik weet geen regels dat je niet mag voetballen op dat terrein.

De vrouw verbied ons om daar te voetballen.
Heeft zij het recht daarvoor en wat kan ik er tegen doen.

Alvast bedankt

Ps. Er zijn al een aantal jaar ruzie tussen beide partijen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je er samen met die mevrouw niet uitkomen wanneer je er wel zou mogen voetballen? Of vindt ze het altijd overlast?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je niet bij de gemeente natrekken of de daadwerkelijk recht heeft om daar plantenbakken neer te zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel
Ze vinden het altijd overlast want van hun mogen we nooit voetballen.
En als we op straat gaan staan dan komen ze zeuren over de autos in de parkeerplaatsen (wat ook wel weer waar is)

Het beste antwoord

Ze mag misschien wel plantenbakken neerzetten, maar ze mag daarmee niet de functie van het pleintje min of meer overnemen.
Informeer eens bij de gemeente of ze daadwerkelijk toestemming heeft hiervoor en zo ja, of er duidelijkheid is over waar die bakken moeten/mogen staan.
Geluid is toch echt iets dat bij een woonomgeving hoort.
Als de bal steeds tegen haar tuin- of schuurmuur botst kan dat misschien (extra) lastig zijn, dan zou het zinvol zijn als ze links en rechts ervan een hoge plantenbak neerzet waartussen een net gespannen kan worden (als een soort doelnet).

Je kunt ook bij de woningbouw (als het om huurwoningen gaat) of de politie of wijkagent vragen of er bemiddeling mogelijk is, dan proberen ze een gesprek tussen beide partijen te krijgen om zo duidelijke afspraken te maken.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wat een nare situatie.
als het idd om openbare grond gaat, toegankelijk voor iedereen, is het niet terecht dat die mevrouw daar plantenbakken zet.
buurtbemiddeling kan hier uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me best voorstellen dat het voetballen overlast veroorzaakt, als het pleintje direct aan een huis grenst. De gemeente en de politie hebben de taak om op te treden tegen overlastveroorzakers, voor zover dit volgens de wet mogelijk is.

Zou best kunnen zijn dat iemand van de gemeente deze vrouw toestemming heeft gegeven, om daar bloembakken neer te zetten. Zo kennen veel gemeenten bijv het fenomeen stoeptuinen. Een initiatief, waarmee, met toestemming van de gemeente, de buurt opgefleurd kan worden, door een stukje gemeentegrond om te toveren tot tuin.

Je kan nu twee dingen doen: 1 Informeer eens bij de gemeente hoe het zit met die bloembakken.
2 zoek een andere locatie om te voetballen. Overlast veroorzaken en ruzie maken is iets wat niemand wil. Bederft ook de lol van het voetballen. Wellicht zijn er veel mooiere pleintjes of veldjes te vinden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Overlast is nogal een ruim begrip. De wetgever heeft wel degelijk verschillende vormen van overlast strafbaar gesteld. Wil niet zeggen dat daar in dit geval ook sprake van is. Verder heeft de gemeente een taak, om de buurt leefbaar te houden. Naleving bestemmingsplan etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elders voetballen ook een optie plus1
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de Gemeente toestemming heeft verleend voor het plaatsen van de plantenbakken. Dat moet dan aantoonbaar zijn (brief ?) en kun je evt. zelf ook opvragen bij de Gemeente.

Voetballen kan overlast geven voor omwonenden. Die kunnen klagen bij de Gemeente en vragen om maatregelen om de overlast tegen te gaan.

Als slechts 1 bewoner klaagt, zal er in de praktijk echter weinig aandacht aan geschonken worden. "Verbieden" is een groot woord mbt tot iets wat niet je eigendom is.

Misschien is in goed overleg een compromis mogelijk (Alleen voetballen tussen bepaalde tijdstippen oid ?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat geen verbod op voetballen op pleintjes. Als het overlast geeft, omdat er veel ruiten sneuvelen, dan zal er inderdaad naar een oplossing gezocht worden. Dat lijkt in ieder geval niet aan de hand te zijn.

De bloembakken zijn hoogstwaarschijnlijk illegaal geplaatst. Daar moet namelijk een vergunning voor worden afgegeven. Je zou aan de mevrouw kunnen vragen op welke datum de vergunning is afgegeven, omdat je het niet in de krant hebt zien staan. Mocht mevrouw geen datum kunnen noemen, dan moet je vragen of ze de bloembakken op haar eigen grond wil zetten. Anders kun je ook aangifte doen, omdat ze bezit neemt van openbaar terrein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreek eens met de wijkbrigadier, of laat je vader of moeder dat doen. Ik weet uit ervaring dat sommige mensen vaak "zeuren" en dat zeurders door de "daders" extra gepakt worden. Dan wordt het van kwaad tot erger.