Gelukkig gebruik ik het woord nooit, maar is kanker schelden echt verboden in de wet? (Zou eigenlijk wel moeten) Dat hoorde ik van een paar vrienden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (8)

Het is woordelijk niet verboden (dus op een situatie schelden), maar iemand uitschelden met een vervoeging ervan wél. Tenminste, die persoon kan je een civiele zaak aandoen wegens laster (theoretisch gezien).

Het getuigt trouwens ook van enorm slechte opvoeding en empathisch gedrag als je dat doet, maar dat is mijn mening...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel woord is verboden bij wet. Alleen de toepassing ervan in bepaalde situaties kan strafbaar zijn. Het woord "kanker" ansich kan je niet strafbaar stellen.

Het woord kanker als scheldwoord vind ik ook niets. Maarja, dat komt omdat het nog steeds een dodelijke ziekte is tegenwoordig en een beste emotionele lading heeft. Als kanker ooit helemaal niet meer voor komt, zal niemand in de loop der jaren er zich nog aan storen.

We roepen nu ook toch wel eens "Tering!" of "pokkeding"?
Niemand voelt zich daarom geschokt of heeft een emotionele lading.
Terwijl dit een eeuw geleden nog meer mensen aan dood gingen dan aan kanker nu.

Maar ik ben het met je eens, nu kanker nog zo actief is, iedereen kent wel iemand die het heeft (of heeft gehad) dus een beetje rekening houden met elkaar wanneer je het als scheldwoord gebruikt of wilt gebruiken is wel op zijn plaats.

Maar een scheldwoord strafbaar stellen kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Nee niet strafbaar! Sterker nog het word kankeren is een officieel werkwoord. Iemand die loopt te zeiken loopt ook wel te kankeren.
Verder moeten mensen dingen niet zo serieus nemen.
Je kan bij alles wel stil gaan staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen enkel scheldwoord is verboden bij wet. Door de vrijheid van Meningsuiting in onze grondwet kan het simpelweg niet verboden worden. Als iemand bewust aanstootgevende scheldwoorden gebruikt om iemand te vernederen, is er wel een bepaling in het wetboek van strafrecht dat belediging strafbaar stelt. Maarja, zie dat maar eens te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige dat bij wet verboden zijn, zijn majesteitsschennis en godslastering. Alleen als je dus het k-woord plaatst voor God of Beatrix kan het strafbaar zijn. Wellicht als je het tegen iemand zegt die het heeft, dat het als eenvoudige belediging kan worden opgevat of tegen een ambtenaar in functie.

Maar nee, het woord kanker an sich is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we dit woord moeten verbieden als scheldwoord ken ik er nog zoooooveel meer. Wat dacht je van tyfus, tering, mongool en noem maar op. Volgens mij ken het inderdaad niet samen met de wet "Vrijheid van meningsuiting". Iemand opzettelijk ziektes toewensen of vernederen kan je wel aangeven bij de politie maar gezien het onaantastbare bewijs is dat bijna niet mogelijk. Wel een goeie vraag van je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig zijn scheldwoorden niet verboden bij wet. Ik leg dat uit.
Want, als dat wel zou gebeuren, zouden er grote consequenties zijn, die we echt niet willen.
Scheldwoorden komen en gaan. Dus er moet dan een officiële instantie komen, die gaat bepalen wat je wel en niet mag zeggen en waarom dan wel niet. Daarover zal gebakkeleid worden, en dat moet allemaal door de belastingbetaler betaald worden.

Nu is wetgeving al een kermis met honderdduizenden regels, waar alleen experts nog een beetje uitkomen.
Als er verboden woorden bijkomen, wordt het helemaal onbegonnen werk om nog iets te doen, te zeggen of zelfs maar te denken.

Nee, dit moeten we niet hebben. Laten we alleen die dingen in de wet opnemen, die ECHT nodig zijn.
Dan kan er 90% uit, denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is niet verboden en dat is ook niet mogelijk, zou ook niet moeten, (al snap ik je opvatting), want waar houdt je op met verbieden
. En scheldwoorden zijn vaak gewone woorden in de verkeerde context. (op een paar na)
Vroeger gold het met de pest..krijg de tering of de kolere slaat volgens mij op de ziekte de pest. Hier stierven vroeger veel mensen aan waardoor het echt als scheldwoord gebruikt kon worden...
Krijg een griepje..klinkt niet heel erg denegrerend..eerder lachwekkend dus dat scheld lang zo lekker niet.

Dat het naar is voor degene die juist op dat moment met de ziekte te maken hebben klopt, maar in die tijd dat het bij ons in de familie speelde ben ik er gewoon mee om gegaan door mensen rustig aan te spreken op hun woorden die ze gebruikten en welke impact dat had op mij. Dat hielp meestal heel goed. En als ze het dan zeiden kwam er direct sorry achteraan.