Zijn er wettelijk vastgestelde regels m.b.t. kostgeld betalen?

Binnenkort verwacht mijn vader dat ik kostgeld ga betalen.
Ik vroeg mij af of hier bepaalde regels over zijn vastgelegd in Nederland. Bijvoorbeeld de hoogte van het bedrag, wanneer je ouders dit van je kunnen vragen, belasting...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12K

Het beste antwoord

In de wet staat alleen een onderhoudsverplichting van het kind tot 21 jaar. Dat is een verplichting om de beest elementaire zaken te verzorgen: onderdak, voeding, kleding.
Dat betekent niet dat er in de onderlinge relatie tussen ouder en kind een afspraak gemaakt kan worden over het betalen van kostgeld. Het is per slot van rekening niet de bedoeling dat het kind, als het een eigen inkomen heeft, volledig op kosten van de ouders leeft en zelf het eigen inkomen kan sparen of uitgeven aan luxe zaken.

Antwoord op je vraag is: nee, er is geen wettelijke regeling over de hoogte van het kostgeld.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je schrijft "Dat betekent niet dat er in de onderlinge relatie tussen ouder en kind EEN afspraak gemaakt kan worden over het betalen van kostgeld." Bedoel je eigen lijk niet gezien de rest van je betoog: "Dat betekent niet dat er in de onderlinge relatie tussen ouder en kind GEEN afspraak gemaakt kan worden over het betalen van kostgeld." ps wel eens met je antwoord (+)
itsme
12 jaar geleden
ja dat klopt, slip of the pen...

Andere antwoorden (5)

Er zijn in Nederland geen wettelijke regels over het betalen van kostgeld.
Op onderstaande site kan je wel veel over het bepalen van een billijk bedrag voor kostgeld lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen regels voor. In de bron kun je er wel wat informatie over vinden en zoals je ziet, zijn er meer 'richtlijnen' in plaats van regels.

Wel kan je onderhandelen met je ouders erover, er is altijd wat minder voor elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die zijn er niet
maar op de site van www.Nibud.nl kunje meer vinden over redelijke kosten
anneliez
12 jaar geleden
De enige wettelijke bepalingen ten aanzien van deze materie zijn de regels van het verbintenissenrecht.

Die komen erop neer dat partijen onderling een bepaald bedrag, liefst schriftelijk, overeenkomen en..

Dat ieder zich aan die overeenkomst houdt.

Het burgerlijk recht gaat er, grofweg, vanuit dat ieder zijn eigen boontjes dopt.

Pas als er sprake is van een conflict kan een uitspraak van de rechter worden gevraagd.

Samen dus een redelijk bedrag overeenkomen..lijkt mij de beste oplossing..want aan de wet heb je in deze niet zo heel veel.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij je ouders woont maken ze kosten voor jou, zoals energiekosten, je gebruikt water, je eet mee, je moeder doet de was voor je enz. Zolang je studeert betalen je ouders dat voor je maar zodra je klaar bent met studeren en zelf geld gaat verdienen is het heel normaal dat je mee gaat betalen. Kostgeld heet dat.
Als je het huis uit zou gaan om op jezelf te wonen kost je dat ook veel, heel veel geld.
Hoeveel je gaat betalen hangt van een aantal factoren af. Het inkomen van je ouders speelt waarschijnlijk mee. Als zij een laag inkomen hebben zullen ze van jou iets meer vragen dan wanneer ze goed verdienen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Het hangt erg af van wat jij verdient en wat jouw vaste lasten zijn.
Ieder situatie is weer anders.
Het zou onmogelijk zijn om dat in een wet vast te leggen. Die wet bestaat dus niet.
Ga met je ouders om de tafel zitten en bereken samen wat een redelijke bijdrage van jou is.
Het NIBUD geeft daarvoor adviezen.