beslagleggen mag dat?

mijn motor is gerepareerd door privepersoon
na 14 maanden was de motor nog niet klaar
ik had vooraf 400 euro loon betaald en 270 euro onderdelen
uiteindelijk heb ik mijn motor maar bij deze persoon weggehaald,en naar echte motorgarage gebracht,daar was mijn motor binnen 2 dagen klaar kosten 450 euro
het was broddelwerk vertelde de monteur over prive persoon
nou wil de privepersoon nog extra geld voor onderdelen en werkuren, als ik niet betaal , laat hij beslag op mijn motor leggen
Mag dat zonder een rechterlijke uitspraak?
alles ging zwart

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Om letterlijk antwoord te geven op je vraag: ja, hij kan en mag zomaar beslag leggen op je motor, zonder een rechterlijke uitspraak. Dit heet dan conservatoir beslag en wil zeggen dat jij niet meer vrij over je motor mag beschikken (dus bijv. niet verkopen), maar moet 'bewaren'. (dit beslag wordt overigens wel gelegd door een deurwaarder, niet door hem zelf).

Als hij conservatoir beslag wil leggen, moet hij echter binnen twee weken een procedure bij de rechter beginnen om bij jou betaling te vorderen door middel van een executoriaal beslag (dit is een beslag waar hij wel een rechterlijke uitspraak voor nodig heeft en wat hem toestemming geeft jouw motor te verkopen en uit die verkoop jouw schulden bij hem te verhalen). De rechter zal dit echter nooit geven en het conservatoir beslag ongeldig achten (waardoor hij jou evt. schadevergoeding moet betalen). Daarbij zal hij dit zelf ook niet doen gezien het om een zwarte klus ging. Met andere woorden: je hebt niks te vrezen!

Het nadeel van deze zwarte klus is dat jij nu ook je geld moeilijk terug kan vorderen bij hem, omdat je geen poot hebt om op te staan. Hadden jullie misschien een of andere overeenkomst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee natuurlijk mag dat niet.
Hij staat sowieso niet sterk als alles zwart is gedaan. Dan zal hij wel uitkijken om officiele instanties te waarschuwen of in te schakelen.
Wordt hij zelf echt niet beter van.

Die persoon zal vast wel geen vriend zijn;-)

Pas wel op dat hij geen wraak wil nemen want je motor is natuurlijk een lonend doelwit om te vernielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt die 'prutser' al betaald voor diensten die niet correct zijn uitgevoerd. Als er iemand al beslag zou moeten leggen, dan ben jij dat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die man heeft nogal veel praatjes, je hebt hem immers geld gegeven en jou al 14 maanden laten wachten. Lijkt mij meer dan redelijk dat hij jou geld terug betaald voor zijn slechte service en en zijn prutswerk. Bovendien kan een beun de Haas jou niets maken, alleen slechts bluffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd. als ie net zo goed kon klussen dan van zich af zwammen was er niet eens een probleem geweest. (helaas weet ie bij beiden niet hoe het werkt)
Je vraagt terecht of hij beslag mag leggen zonder rechterlijke uitspraak. Nee dat kan alleen als hij je laat dagvaarden via een deurwaarder of advocaat.

Dan zal de rechter de zaak helemaal bekijken en beoordelen en dan pas eventueel toestemming geven tot beslaglegging.

Ik zie het nog niet (zo gauw) gebeuren, want je staat natuurlijk sterk door het geleverde broddelwerk wat de officiele motorgarage had geconstateerd. Maar uitgesloten is het niet helemaal, want hij zou je toch kunnen laten dagvaarden.

Dan gaat een rechter alle feiten beoordelen en spreekt recht, wat hebben jullie afgesproken, dus prestatie en tegenprestatie. Maar hij laat zich niet uit over zwart werken. Daar gaat alleen de belastinginspecteur over.
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dan NOG mag het niet. een conservatoir beslag mag je leggen als hier toestemming is, en dat bepaal je zelf niet. dit doet de rechten, maar zonder voorlopige uitspraak. bovendien is het alleen mogelijk als er geen andere manieren zijn om de vordering op te heffen. een verzoek tot betaling, een herinnering, nog een herinneringen, een termijn waarop de persoon de laatste kans krijgt om te reageren etc. lukt dat niet dan kan je je je advocaat een verzoek in laten dienen om voorafgaande op de procedure beslag te leggen op de motor. zonder tussenkomst van advocaat of rechtbank mag je in dit geval NOOIT beslag leggen op de motor (tenzij je jezelf wil verdedigen in de rechtbank omdat er een aanklacht tegen je loopt natuurlijk) een gerechtelijke uitspraak over het proces hoef je niet nodig te hebben, maar zeker wel toestemming. en dan nog mag je zelf niet even beslag gaan leggen op iets. in dit geval heb je daar een deurwaarder voor nodig, en geen bijdehand burgermannetje dat niet kan klussen. +1
Die "vriend" van jou doelt waarschijnlijk op het retentierecht. Of het nu zwart is of niet, als ik ergens mijn motor laat repareren, hij maakt er kosten aan en ik betaal niet, dan mag hij mijn motor onder zich houden totdat ik betaal. Maar die "vriend" heeft de bel horen luiden en weet niet waar de klepel hangt.

Maar in dit geval is daar geen sprake van. Je hebt betaald, en je hebt een waardeloze reparatie gekregen. Niet jij, maar hij blijft in gebreke.

Sterker nog, je kan hem aansprakelijk stellen. Jullie hebben een overeenkomst, jij betaald, hij levert. Echter heeft hij niet geleverd aan jou waar je om vroeg.

Dus als hij nog eens dreigt, zeg je gewoon: Prima kerel, zet er maar een advocaat op. Dan vorder ik het geld terug van jouw wanprestatie. Zeg erbij dat het retentierecht niet van toepassing is en dat hij een wanprestatie heeft geleverd. Ik gok dat hij dan wel inbindt.

Als je nog smsjes of andere informatie hebt van hem dat jullie die afspraak hebben gemaakt en de monteur van de garage wil verklaren wat er nu precies prutswerk was, dan sta je helemaal sterk.

Resumerend: nee, dat kan hij niet als individu. En jij staat wettelijk sterker dan hij, dus nogmaals: Kom maar op! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kaziz, dat die gozer geen belasting afdraagt is zijn probleem. Je hebt een overeenkomst, mondeling. Dat is rechtsgeldig. Jij geeft geld, hij levert een product (de reparatie) Hij blijft in gebreke. Dat hij zwart werkt is hoogstens lastiger te bewijzen, maar aansprakelijk is hij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd T74! als de ene beslag wil leggen, zal ie toch moeten zeggen dat ie aan het klussen was...... als ie geen proces aan zijn kont wil hebben (diefstal bv) hahaha, hoe wil ie zich hier uit gaan praten?
hoe wil ie dat laten doen als een expert aan kan tonen dat zijn werkt naatje is?

moet ie doen als ie beunt, als bedrijf kan ie wel inpakken want dan had jij kunnen verwachten dat ie goed werk leverde en binnen een normale tijd de motor af zou hebben.
hij kan dus alleen geld eisen als ie aan kan tonen dat hij zich aan de afspraken heeft gehouden en net werk zou verrichten.

dat krijg ie er nooit nooit door dus.

in principe kan #iedereen# beslag laten leggen, maar niet op een motor hoor. wil het toch proberen zal ie van HELE goede huize moeten komen (belasting, justitie, leasebedrijf etc)

ik zou geld bij die MAN terug gaan eisen eigenlijk. de 450 om maar eens te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan wel zoals ik ook aangeef, maar dan moet je een goede reden hebben.
dus waarom leg je beslag, en waarom op de motor en bv niet iemands huis, loon of inboedel. je ontneemt iemand zijn recht, je zit aan iemand zijn eigendom of een voorwerp wat iemand op andere wijze in bezit heeft. je eist dus iets op, en dat kan niet zomaar.
beslaglegging of iets in beslag nemen is dus een maatregel.
in dit geval gaat het om roerende goederen en heb je te maken met het de wet. als burger moet je uit de doeken moet doen waarom jij zou denken dat de ander geen recht heeft op hetgeen deze in bezit/gebruik heeft, voordat je jezelf mag gaan beschouwen als recht hebbende of eigenaar. bovendien moet de waarde worden bepaald (ik krijg nog een tientje van je dus ik neem nieuwe flatscreen in beslag) het kán dus wel, maar het heeft wat voeten in aarde wil je je niet schuldig maken aan een strafbaar feit.
vaak schrikken mensen ook van een dergelijke uitspraak, maar uit de praktijk blijkt dat het veel minder vaak haalbaar is dan men maar domweg roept, ofwel.... (ermee) dreigt dus.
Je hebt hem een opdracht gegeven en hij heeft niet geleverd (wat betekent, de motor was niet gerepareerd volgens opdracht). Als je niet levert heb je geen recht op geld. Zo zit het wettelijk ongeveer. Verder is alles mondeling gegaan en werkt hij ook nog zwart. Hij heeft dus geen poot om op te staan en probeert je alleen maar bang te maken. En inderdaad, beslag op goederen leggen kan alleen via de rechter.

Verder heb je 14 maanden moeten wachten (je hebt wel er veel geduld zeg) en dus had je het volste recht de motor bij hem vandaan te halen. Omdat hij niet geleverd heeft en de afspraak over de levertijd schromelijk heeft overschreden heb jij het recht het grootste deel van je geld terug te vorden. Het is een onbetrouwbare persoon, dus zal je dit niet lukken.

Voortaan dit soort opdrachten en betalingen schriftelijk vast leggen, zodat je meer bewijs hebt. Of nog beter, doe geen zaken met onbetrouwbare lieden.

Je hoeft je dus nergens zorgen om te maken.