Waarom doen sommige politie agenten de sirene aan als ze voor een rood stoplicht staan en als ze daar voorbij zijn doen ze die weer uit???

Soms zie ik bijvoorbeeld op een warme dag de politie gewoon de sirene aan doen als ze bij de stoplicht staan te wachten en dan doen ze hem aan rijden ze door rood en doen ze hem snel weer aan ...? Is dat gewoon normaal en mag dat volgens de wet of mogen ze dat niet doen...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is het feit dat het een warme dag is toepassing is op de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik dat alleen op warme dagen zie gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ijsjes in de koffer zijn aan het smelten.

Het beste antwoord

Dit is een veel gehoorde opmerking: Waarom doen ze dat? En waarom bv alleen de zwaailampen?

Politie agenten hebben voor de uitoefening van hun dienst vrijstelling van alle regels van het Rvv. Behalve artikel 5 (gevaar veroorzaken) en artikel 8 (onder invloed).
Deze regels hebben ze altijd. Ook als ze geen sirene of zwaailicht voeren.

Zwaailicht en sirene voeren mogen ze pas na toestemming van de meldkamer. Zogenaamde prio 1 meldingen. Levensbedreigende situaties.

Echter een verdachte situatie, bv een man die vermoedelijk in wil breken in auto's is géén prioriteit 1 melding en zullen ze ook niet met sirene en zwaailicht naar die locatie gaan. Ook niet vanwege het tactische oogpunt.

Ze mogen wel doorrijden en regels overtreden. Dus ook door rood rijden. En daarvoor hoeven ze geen zwaailicht en sirene voor te voeren.

Dat ze dit wel doen, is niet in het kader van voorrangsvoertuig maar om andere weggebruikers erop te attenderen dat ze deze handelingen doen. Puur een extra veiligheidaspect. Vaak is het ook alleen even de zwaailampen aanzetten. Alleen zwaailampen maakt hen geen voorrangsvoertuig maar ze attenderen weggebruikers er wel op dat ze door willen rijden.

Omdat ze geen toestemming hebben om als voorrangsvoertuig te rijden, zetten ze hem nadat ze deze bijzondere handelingen hebben gedaan, deze weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er egt van overtuigd dat ze dat gewoon doen omdat ze niet willen wachten ....Maar nu ik lees dat ze ook gewoon door rood mogen rijden denk ik bij mezelf dan kunnen ze tog altijd door rood rijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat ze dat niet altijd doen zou je moeten overtuigen dat ze dat doen omdat dat belangrijk is, toch? Agenten zetten hun reputatie/baan niet op het spel voor even door kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ feyenoord. Waarom zouden ze niet willen wachten? Ze zijn 8 a 9 uur op straat. Ze mogen inderdaad altijd door rood rijden MITS ze bezig zijn met de uitvoering van hun taak. Als ze op dat moment geen reden hebben om door rood te rijden, omdat ze bv ergens een aangifte gaan opnemen, dan gaan ze van A naar B. En dan geldt die vrijstelling niet. Zien ze tijdens die rit jou bv zonder helmpie op jouw scooter rijden en willen bij jou komen, dan mogen ze wel weer door rood rijden. En dat je ervan overtuigd bent, dat is een eigen invulling.
Er bestaan mogelijkheden om bv voor jouw studie een dagje mee te mogen. Ik denk dat je compleet anders tegen hun werk gaat aankijken.
Een vriendin van mij heeft dat ook eens gedaan. Die had het niet zo op politie en dacht net zoals jij. "De patat zal wel koud worden". Die is een dagje meegeweest en haar mening is het tegenovergestelde geworden. Ze was verbaasd over hoeveel er bij komt kijken. Als ze nu een politieauto door rood ziet rijden, dan kan ze daar alleen maar begrip voor opbrengen. Misschien ook een idee voor jou? @ Sophisticated: Je hebt gelijk hoor, als je hier als agent zoiets ongeoorloofd doet, je hangt gigantisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Demian Lees nu even mijn reacties. En je begrijpt toch echt wel dat door rood rijden ten uitvoering van hun taak, dat deze taak betrekking heeft op het rechtmatig overtreden van de regels? Je schrijft precies neer wat ik al aangaf. Je leest langs mij heen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook weleens dat ze dit omdat ze niet willen wachten want waarom rijden ze hierna dan op hun dooie gemak verder?

Andere antwoorden (7)

Zodat ze de auto's waarschuuwen die de stoplicht groen hebben want ze rijden wel door rood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat ze de auto's waarschuwen die de stoplicht groen hebben want ze rijden wel door rood ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke snap hem al.. Wel jammer dat jij het moest verbeteren.. Maar goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind hem wel logisch hoor...
Gewoon proberen hem te begrijpen en je best doen. Dan pas reactie geven.
Als je het vervelend vind tenminste, wat ik uit je reactie opmaak...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snapte hem niet en is niet goed nederlands ofz dus vind mijn reactie wel terecht
Volgens een kennis van mij hebben ze dan geen noodsituatie maar wel een waar spoed bij gebaat is. Ze moeten dan dus snel ter plaatse zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Sophisticated. Er zijn altijd mensen die van grof schandaal spreken als ze zoiets zien, niet wetend wat er aan de hand is. Onjuist gebruik van zwaailicht/sirene is niet iets waar een lichte straf op staat namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en daarna zeker rustig verder rijden ... Zonder snelheid ofz...
Dit doen ze omdat op dat kruispunt auto's rijden die dus moeten zien dat hun spoed hebben, als ze dan oversteken en er rijden verder geen auto's etc. Dan is het dus niet nodig om overbodig geluid te maken, maar rijden meestal wel hard door. Ik vind het dom want er kan wel een kind of iets oversteken en dan rij je hem gelijk dood, dus de sirenes aan laten lijkt me slimmer.

Of ze hadden geen zin om op rood te wachten en maakte even misbruik :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet m weer uit als hij kan overzien dat hij sowieso vrij baan heeft voorlopig, wat de sirene dus overbodig maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en wat is daar het nut van?
Ze moeten dat doen als ze voorrangsvoertuig willen zijn... Staat in de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms gebeurt dit bij boeventransport. Het stilstaan voor een licht is een risicofactor omdat dan een eventuele bevrijdingsactie kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals jij dat schets en waarbij je suggereert dat ze niet naar een spoedklus onderweg zijn, dan mogen ze dit niet doen. Ze maken misbruik van hun positie en brengen het verkeer onnodig in gevaar.
Als ze voor een stoplicht staan en ze krijgen een melding van een ongeluk, dan mogen ze natuurlijk wel hun sirene gebruiken om snel het kruispunt over te kunnen steken. Auto's die voor hun staan dienen op te rijden en ruimte te maken voor de politieauto. Daarbij kan het noodzakelijk zijn dat ze door rood moeten rijden!!!!