Wat te doen met de auto?

Familielid overleden. Familie heeft bij rechtbank akte van verwerping opgesteld. Er zijn geen andere erfgenamen. Bank is alleen geinteresseerd in woning. Niet in inboedel/auto. Familie mag/wil niks meer met auto doen. Auto is van niemand maar staat in de weg. RDW en belastingdienst weten het ook niet maar kunnen niet afmelden en blijven post sturen. Wat te doen met auto ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (5)

Auto verkopen of naar de sloop zodat je een vrijwaringsbewijs in handen krijgt.
Hier een kopie van maken en het kopie opsturen naar de belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het afmelden of bij de verkoop wordt de tenaamstelling gewijzigd. Dan wordt door het RDW automatisch de belasting in kennis gesteld. Je hoeft dus niets op te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is waar,ik was in de war met de verzekering,zij vragen meestal wel op een kopie van het vrijwaringsbewijs als je de verzekering afmeld.
Op marktplaats verkopen voor een klein bedrag! Weg = weg! Dan ben je van de onkosten af en is de auto van naam af, en staat die ook niet meer in de weg!
De opbrengst moet dan naar de notaris, die kijkt waar het geld heen moet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar, ech zsm voor een klein prijsje weg doen.

Auto

Moet de auto van een overledene overgeschreven worden?

De auto van een overledene komt vaak in bezit van een van de nabestaanden. Het kentekenbewijs van de auto (deel IB) moet dan binnen vijf weken na het overlijden overgeschreven worden op de naam van de nieuwe bezitter. U kunt dit laten doen op een PostNL-postkantoor. Voor het overschrijven hebt u een legitimatiebewijs, uw rijbewijs en het overschrijvingsbewijs nodig.
Ook als de nabestaanden de auto willen verkopen moet die toch binnen vijf weken overgeschreven worden op naam van een van de nabestaanden.
Zolang de auto niet is verkocht moet er motorrijtuigenbelasting betaald worden. Is de auto eenmaal verkocht dan is het soms mogelijk om die belasting terug te krijgen. Bij verkoop van de auto moeten verder alle verzekeringen opgezegd worden zoals de WA-motorrijtuigenverzekering en de inzittendenverzekering.
Het rijbewijs van de overleden hoeft niet te worden ingeleverd.

wat je ook kan proberen is het volgende
http://www.ikmoetvanmijnautoaf.nl/
maar hou heel goed in je achterhoofd dat hier meestal een bepaald volk op af komt en men niet altijd begrip heeft voor de situatie. hou goed in de gaten dat je niet opgelicht wordt ook!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asap van de hand doen. Zet hem voor een klein bedrag op MP of geef hem desnoods cadeau aan een geïnteresseerde. Weg is weg en dan hoef je ook geen houderschapsbelasting en verzekering meer te betalen. Of de auto rijp voor de sloop is of niet kan ik hiervandaan natuurlijk niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangenomen dat er wel een executeur testamentair is aangewezen zal deze degene zijn die zorgt dat dit deel van de nalatenschap wordt afgewikkeld. Eventuele opbrengsten dienen schulden mee worden afgelost.

Onder geen beding moet de auto op iemand's naam worden gezet. Dat geldt ook voor de spullen van de boedel. NIETS TOE-EIGENEN! Een toe-eigening resulteerd namelijk in een volledige erfenis aanvaarding.

Met een verklaring van erfrecht kan de auto naar de sloop worden gebracht of worden verkocht en worden overgeschreven. Nadat de auto is gevrijwaard (vrijwaringsbewijs goed bewaren!) stopt de wegenbelasting en kan de verzekering worden gestopt.
De executeur testamentair dient zich ook te verdiepen welke volgorde van aanspraak de schuldeisers hebben.