Zijn de 1 en 2 centjes nog steeds een wettig betaalmiddel?

En zo ja, waarom mogen winkeliers die dan weigeren en hun prijzen afronden op 5 cent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Ja hoor, ze zijn nog steeds een wettig betaalmiddel. Er zijn ook nog winkeliers die ze aannemen en teruggeven (Aldi).

"1 en 2 eurocent blijven wettig betaalmiddel
De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt het op 0 of 5 eurocent afgeronde bedrag wel met munten van 1 en 2 eurocent afrekenen, maar de winkelier geeft geen munten van 1 en 2 eurocent als wisselgeld terug."

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-5-eurocent.html

Toegevoegd na 14 minuten:
In toevoeging op je reactie:

"Kan ik als klant wel blijven betalen met munten van 1 en 2 eurocent?

Ja, tenzij de winkelier vooraf duidelijk heeft aangegeven geen 1- en 2-eurocenten te accepteren. Het staat een winkelier namelijk vrij om zelf te bepalen met welke munten of biljetten er in de winkel wordt betaald. "

http://www.nvb.nl/index.php?p=11823

Ik ben alle informatie van de site van de NVB langs gegaan, maar kan nergens vinden of je verplicht bent om die extra 2 cent te betalen. Ik vermoed dat de winkelier het recht wel heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je pint betaal je toch ook 2,93? Dus ik neem aan dat je dan ook gepast contant mag betalen, ik denk dat ze het verplicht zijn.

Andere antwoorden (4)

Die muntjes zijn een wettig betaalmiddel en worden in alle winkels aanvaard.
Het afronden van prijzen is iets heel anders.
Niet alle winkels doen dat, bij voorbeel Aldi niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Winkeliers mógen hun prijzen afronden, maar móeten de 1 en 2 centjes aannemen en mogen niet geweigerd worden. Het is dus nog steeds een wettig betaalmiddel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja nog steeds alleen word niet overal gebruikt in nederland, maar al ga je naar duitsland ofzo kan je er overal mee betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn nog steeds wettig maar ik heb gehoord dat ze het zouden willen afschafen