Vraag over bedreiging, zie beschrijving.

Het AD meldt vandaag: Fer (speler van Feyenoord (red.)) vindt eigen rouwkaart in brievenbus. Nu wil hij aangifte gaan doen. Begrijpelijk, maar wat kan de politie met zoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Laten we eerst eens bepalen of er in dit geval sprake is van bedreiging. Er is sprake van bedreiging als gedreigd wordt met:
- openlijk in vereniging geweld plegen tegen een persoon
- geweld tegen een internationaal beschermd persoon
- enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen ontstaat
- verkrachting of feitelijke aanranding van de eerbaarheid
- enig misdrijf tegen het leven gericht
- gijzeling
- zware mishandeling
- brandstichting

De rouwkaart die Fer in zijn brievenbus heeft gevonden is op te vatten als een dreiging met enig misdrijf tegen het leven gericht. Er is namelijk kennelijk iemand (of meerdere personen) die hem liever dood dan levend zien.

Een week geleden werd hij fysiek bedreigd door een 'supporter' van Feyenoord. Dit speelt ook mee in de overwegingen.

De politie kan de aangifte van Fer opnemen, maar het zal lastig worden om de dader te achterhalen. Hij heeft de bezorger niet gezien. De brief is niet door PostNL bezorgd, aangezien in het artikel staat dat hij ongeadresseerd was.

Enige uitkomst kunnen dan getuigen zijn, maar dat is waarschijnlijk lastig. Het valt namelijk niet op als iemand een kaart bij een persoon door de brievenbus gooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk niks die man/vrouw heeft er vast geen afzender op gezet en de politie zou kunnen kijken op vinger afdrukken maar de kans dat ze die vinden zal heel klein zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan de politie alleen iets mee, als Fer de bezorger ervan op heterdaad heeft betrapt hetgeen uit de tekst op te maken niet het geval was. Hier is dus niks aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft die arme postbode nou misdaan?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat dan dat de postbode deze rouwkaart heeft bezorgd ? Nergens, het kan een leek zijn geweest !
De vraag is allereerst, of zo'n rouwkaart wel gezien kan worden als een bedreiging in juridische zin. Naar mijn mening niet. Aangifte is dan vervolgens ook niet mogelijk, omdat er geen strafbaar feit is gepleegd. De politie zal zonder gepleegd strafbaar feit ook geen onderzoek in stellen.

Rouwkaart moet eerder gezien worden als een slechte grap.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt wel als bedreiging gezien. Ik heb een ex die stuurt op t eerste ook 'gewoon' foute' kaarten, maar voor mij vol met coderingen die andere dingen betekenen. Als de politie dat weet is t wel strafbaar want t geeft een onveilig gevoel. Een rouwkaart is een verkapte doodsbedreiging, hoef je niet voor gestideerd te hebben...
Tja, zieke geesten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dan een bedreiging in juridische zin?
Wellicht kan de politie nagaan waar de kaart is gemaakt, dan kunnen ze daar meer info inwinnen en de opdrachtgever achterhalen. Laten we wel wezen, als je opdracht krijgt om 1 rpuwkaart te maken, van een bn-er doet wellicht een wenkbrauw fronsen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
een rouwkaart kan je zelf maken op je pc en dan uitprinten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat weten we niet, heeft de vraagsteller t niet over. Een eigen geknutseld ding is wat minder bedreigend en moeilijk te achterhalen. Ik ging uit van het echte bedreigingswerk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén rouwkaart laten drukken is lastig, als particulier.
De politie kan soms meer gegevens uit zo'n kaart halen dan wij denken. Maar het is ook gewoon bewijsmateriaal, en dat willen ze zien.
Zo'n kaart is op zich al een vorm van bedreiging. Net als het toesturen van kogels.
Het is zeker nuttig om aangifte te doen van dit, ook omdat het soms een reeks van incidenten en bedreigingen wordt en dan is dit een schakel. Of anderen hebben soortgelijke kaarten gekregen. Zo kan de politie een dossier opbouwen. Als niemand aangifte doet van incidenten, kan de politie ook niet veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kaart een vorm van bedreigingen? Net als kogels?
Een bedreiging waarvan? Papercut?