Is er een wet: Verboden op straat te spelen?

Hiermee bedoel ik dan een weg in een woonwijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

Nee die is er niet , het wordt juist gestimuleerd om kinderen buiten te laten spelen , omdat ze tegenwoordig hun uren meer verslijten achter de wii , computer, tv, ed.

Natuurlijk moeten ze wel altijd oppassen voor evt verkeer en het verkeer moet in een woonwijk altijd rekening houden met kinderen die kunnen oversteken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat is er niet. Wel mag je niet hinderlijke of gevaarlijke situaties creëren, dus het mag eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Die bestaat niet.

Er kan hoogstens een locatie als verboden toegang (vaak speelplaatsen) worden aangemerkt in de avond uren of boven een bepaalde leeftijd.

Er zijn wel wetten die de gevolgen van spelen strafbaar stellen, bv het hinderlijk ophouden of overlast veroorzaken. Maar dat is het gevolg van het spelen en niet het spelen zelf.

Dus puur het spelen op straat, nee dat mag altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wetgeving die verbied op straat te spelen in de bebouwde kom en zeker niet in een woonwijk. waar meestal een max. snelheid van 30 km/h geldt.

Er zijn natuurlijk wel wegen, zoals snelweg en autoweg waar geen voetgangers mogen komen dan alleen in bepaalde stuaties en daar mag ook niet gespeeld worden.

Overigens mag je je om veiligheidsredenen afvragen gezien met de huidige verkeersintensiteit of het verstandig is je kinderen op straat te laten spelen. Daarvoor leggen de gemeentes allerlei speelterreintjes aan. Veiligheid gaat voor tenslotte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja tenzei er staat VERBODEN VOOR ONBEVOEGDEN ofzo.