ik ben geboren in belgie maar heb de nederlandse nationaliteit van mijn vader. kan ik de Belgische nationaliteit krijgen? en hoe ?

ik wil terrug naar mij geboorteland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat je automatisch de nationaliteit hebt, van het land waarin je geboren bent?

Antwoorden (4)

De plaats van geboorte, de nationaliteit van de ouder(s) of de duur van het verblijf in België bepalen of iemand Belg kan worden. Soms krijg je de Belgische nationaliteit automatisch, zonder dat je hiervoor iets moet doen. Bijvoorbeeld wanneer je in België geboren bent uit
een Belgische ouder, of wanneer je in het buitenland geboren bent uit een Belgische ouder die zelf in België is geboren. Men spreekt in dat geval van de ‘toekenning’ van de Belgische nationaliteit.
Wanneer je niet automatisch de Belgische nationaliteit krijgt, moet je iets ondernemen om Belg te kunnen worden. In dat geval spreekt men van de ‘verkrijging’ van de Belgische nationaliteit. Er zijn verschillende mogelijkheden om de Belgische nationaliteit te verkrijgen: door een nationaliteitsverklaring, door gewone nationaliteitskeuze, door een huwelijk of door naturalisatie.
Hoe het precies in z'n werk gaat staat uitgebreid hier beschreven: http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/nat&language=nl&story=nat.xml&rightmenu=right
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of topsporter worden, en voor belgie willen uitkomen, dan doen ze ook vast niet moeilijk... ( b.veldkamp )
volgens mij kan niemand je geboorterecht afpakken, je moeder is belgisch dus mag jij ook kiezen lijkt mij. mijn kids hebben 2 nationaluteiten... je kan ook informeren bij de ambassade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je kan een belgisch nationaliteit krijgen mAar tot is zeer prijzig. Als je een nederlands nationaliteit wilt kost dat al 800 euro. Voor een belgisch nationaliteit weet ik het niet maar je kan het gewoon aan de gemeente van belgie vragen of consulaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
De naturalisatie is kosteloos....
Je kan de Belgische nationaliteit krijgen op vier manieren:
- nationaliteitsverklaring;
- nationaliteitskeuze;
- huwelijk met een Belg;
- naturalisatie.

Voor de nationaliteitsverklaring kom je in aanmerking als je in België geboren bent en sinds je geboorte daar de hoofdverblijfplaats hebt. Dit is in jouw situatie niet het geval. Daarnaast kan het door minstens zeven jaar in België te wonen en toestemming te hebben om onbeperkte tijd in België te blijven wonen. Daarvan is ook nog geen sprake.

Een nationaliteitskeuze is geen optie, aangezien je 45 jaar jong bent (afgaand op je profiel). De nationaliteitskeuze is namelijk mogelijk tussen de 18 en 22 jaar.

Huwelijk met een Belg zal ik hier niet behandelen, omdat ik niet weet hoe dat met jou zit.

Het laatste wat mogelijk is, is de naturalisatie. Dit houdt in dat je toestemming krijgt, ondanks dat je niet aan de bovenstaande categorieën voldoet. De Kamer van Volksvertegenwoordigers kan deze verlenen. Voorwaarde is dat je sinds drie jaar hoofdverblijfplaats hebt in België.

Als je hoofdverblijfplaats buiten België ligt kun je een aanvraag indienen bij de ambassade of het consulaat van België. Die doen het verzoek dan bij de Kamer. Het verblijf in het buitenland kan gelijkgesteld worden met het verblijf in België, mits er gedurende drie jaar werkelijke banden zijn met België.