Moet ik alimentatie betalen? (zie uitleg)

Ik ben erg ziek, ben schizofrenie, achterdochtig en
paranoia.
Ik kan niet werken, moet ik nog kinderalimentatie betalen?
heb ik recht op een partner alimentatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een uitkering en woont jouw kind bij de vader?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kind bij de moeder, ik woon alleen en heb geen werk en ook kan niet werken omdat ik geestelijk ziek ben.
ik heb nu geen uitkering maar ik een uitkering gevraagd.

Antwoorden (2)

Als ex-echtgenoten ben je wettelijk verplicht om elkaar te blijven onderhouden, ook na de scheiding. Je noemt dit de onderhoudsplicht. De onderhoudsplicht geldt alleen als je officieel getrouwd ben geweest of een geregistreerd partnerschap hebt gehad.

Als je na de scheiding geen of een te laag inkomen hebt, kun door deze onderhoudsplicht in aanmerking komen voor partneralimentatie. Dit is het bedrag dat je ex-partner aan jou moet betalen. Let op: kinderalimentatie krijgt altijd voorrang op partneralimentatie.

Of je wel of niet ergens recht op hebt of je moet betalen hangt af van het inkomen van jou en je ex partner.
Op onderstaande site staat het een en ander uitgelegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij geen inkomen hebt kun je, en hoef je geen kinderalimentatie te betalen.
Je kunt van een kikker geen veren plukken.
Ook niet als je straks een uitkering krijgt.
Of je in aanmerking komt voor partneralimentatie van je ex hangt helemaal af van de financiële situatie van jouw ex. Als zij een dijk van een inkomen heeft dan is de kans zeer groot dat je daar recht op hebt, maar als zij een klein inkomen heeft, en daarbij ook nog alleen de (financiele) zorg voor jullie kind heeft, dan is die kans nihil.

Het heeft niets te maken met jouw ziekte, maar puur met jouw en haar inkomen.
Kaart het aan bij je advocaat.