Een ambulance dwingt je door het rood te rijden, je wordt geflitst door de flitspaal omdat je doorreed; wat nu?

Vandaag stopte ik aan de rode lichten waar een flitspaal stond. Een ambulance kwam aangereden en stopte achter me. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren mocht hij de sirene opzetten en mij dwingen om door het rood te rijden; als ik dan geflitst wordt door de flitspaal, krijg ik dan een boete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
19.2K

Het beste antwoord

Art.50 van het RVV zegt dat jij een voorrangsvoertuig voor moet laten gaan.

Als jij dan door rood rijdt om ruimte te creëren zodat het voorrangsvoertuig zijn weg kan vervolgen maak je je primair schuldig aan een overtreding.

Maar je kan je beroepen op de strafuitsluitingsgrond
"overmacht". Je zal dan niet voor de overtreding worden vervolgd.

Net zoals je bv op een weg rijdt waar een stopverbod geldt. Om toch het voorrangsvoertuig voor te laten gaan, is er geen andere mogelijkheid om toch stil te staan in de berm. Overtreding? Ja maar om dezelfde reden zal je niet worden vervolgd.

Flitspalen bij een verkeerslicht hebben een ruimer "overzicht" dan een snelheidsflitspaal. Bij deze laatste is alleen de zichtbaarheid van jouw voertuig voldoende.

Bij een verkeerslicht is een overzichtsfoto noodzakelijk omdat naast jouw auto, ook het verkeerslicht op de foto zichtbaar moet zijn.

Een ambulance met zwaailamp die vlak achter jou zit is daar ook zichtbaar op. Deze foto's worden niet in behandeling genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig antwoord +1
itsme
12 jaar geleden
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Hee, itsme, ik wilde net zeggen dat ik jou geen minnetje had gegeven voor jouw antwoord omdat ik er niet zeker genoeg van was dat jouw antwoord incorrect was. Ik zie nu dat je je antwoord inmiddels hebt verwijderd. Ik denk dat het antwoord van T74 de situatie goed weergeeft, met de strafuitsluitingsgrond "overmacht".
itsme
12 jaar geleden
Klopt Cryo. Ik had een blijkbaar verouderde bron te pakken waarin de ambulances nog wettelijk geen voorrangsvoertuig waren... maar dat zijn ze inmiddels wel.

Andere antwoorden (7)

Misschien krijg je automatisch een boete maar als je bezwaar aantekent schelden ze hem kwijt omdat de ambulance dan waarschijnlijk ook geflitst is heb je bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Artikel 42 wetboek van strafrecht:
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

Een voorrangsvoertuig moet je doorgang verlenen, dus is het niet strafbaar om een stukje door rood te gaan om ruimte te maken. Je krijgt wel automatisch een schikkingsvoorstel thuis, maar daartegen kun je in beroep gaan.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 42 is niet van toepassing. Het wettelijke voorschrift is van toepassing op opsporingsambtenaren. Stel hij gebruikt geweld (proportioneel) om iemand aan te houden. Hij is, volgens zijn ambt, verplicht om dit te doen. Hij is dus bezig met de uitvoering van een wettelijk voorschrift. Hij pleegt mishandeling maar gezien artikel 42 kan hij hiervoor niet worden vervolgd. Jouw omschrijving is prima, maar het artikel niet, je moet 2 artikeltjes terug, namelijk: Artikel 40 wetboek van strafrecht. Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen. En deze is wel van toepassing in het geval wat de vraagsteller neerzet. Zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hij kan je niet dwingen om door te rijden want jij bent niet bevoegd om door rood te rijden, zelfs niet als de ambu er door moet ;)
Dus je moet dan gewoon de boete betalen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat deze situatie zich niet (gauw) zal voordoen. Want ambulancepersoneel is zo ervaren dat ze als ze heel veel haast hebben en dus zwaailichten en sirene gebruiken niet pal achter je zullen gaan staan maar het midden van de weg/baan zullen houden.
En iedere automobilist weet dat hij in zo'n situatie iets naar links of rechts dient uit te wijken om vrije doorgang te verlenen.

Maar ook al krijg je het idee, wat ik zelf ook goed herken, dat je als het ware gedwongen wordt door de ambulance om iets te doen wat niet mag of op dat moment niet (goed) gaat. Bijvoorbeeld door rood rijden of als je aan het inhalen bent niet snel genoeg ruimte maken dan zal de ambulancechauffeur daar heus wel de gelegenheid voor geven.

In eerste instantie zul je altijd een boete krijgen als je dan toch door rood zou rijden. En als je dan bezwaar maakt bij de officier van justitie en die gaat niet op je bezwaren in, wat heel dikwijls gebeurt, zul je toch naar de kantonrechter moeten. En als je pech hebt en zo'n rechter niet weet te overtuigen is alleen nog hoger beroep mogelijk.
Dus zo simpel als hiervoor door sommigen wordt opgemerkt gaat het echt niet altijd, want elke rechter is en blijft onafhankelijk en kan ook al heb je al het gelijk van de wereld je toch veroordelen.
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt soms inderdaad lullen tot je een ons weegt over je gelijk en toch ongelijk krijgen. Helaas, maar waar.
Een flitspaal voor verkeerslichten flitst pas als je met meer dan 30 km per uur over de lijn rijdt. Anders zou iedereen die ook maar een beetje over de streep gaat (om dan tot stilstand te komen) geflitst worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Als je een paar meter naar voren en naar rechts gaat, kan de ambu erdoor. Je zult dan wel geflitst worden, maar er worden altijd 2 foto's gemaakt. Als op de tweede foto zichtbaar is dat je niet verder bent gereden dan die paar meter om de ambu ruimte te geven, zul je hoogstwaarschijnlijk geen bekeuring krijgen. Je kunt ook altijd nog de foto's opvragen.

Toegevoegd na 19 minuten:
N.B. De ambulance staat natuurlijk ook op de foto, dus je kunt altijd hard maken dat het een noodgeval betrof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een flitspaal zou niet eens flitsen in jou geval, die flitst pas vanaf een bepaalde snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, maar de ambu zal wel boven die snelheid zitten. Dus dan flitst die wel en sta jij er ook op.
Nee je kan op de foto zien dat je met een zeer lage snelheid door rood reed en een tel later vaak de auto met blauw licht.
Als de bekeuring komt wel gelijk in verweer gaan en niet afwachten.
9 van de 10x zal er geen bekeuring komen.