Kunnen vrouw en kinderen van een veroordeelde ook veroordeeld worden als zij weet hadden van het misdrijf?

Toegevoegd na 2 uur:
En ho0e zit het met een veroordeelde die weigert de naam van zijn medepleger te noemen. Krijgt hij extra straf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland bestaat het verschoningsrecht voor drie categorieën getuigen: 1) familieleden van één van de bij het proces betrokken partijen zoals de (ex-)echtgenoot(-e), (ex-)geregistreerde partner, kinderen, stiefkinderen, en ouders 2)personen die zichzelf of hun familie door de getuigenis in het gevaar van een strafrechtelijke vervolging brengen (als gevolg van het beginsel van nemo tenetur) 3)personen die in hun dagelijks beroep verplicht zijn tot geheimhouding. ik hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekende reactie die als toelichting kan dienen bij een ontkennend antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry die snap ik even niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel de vraag van Spaansebrabander, mits het verschoningsrecht de plicht tot aangifte opheft.

Het beste antwoord

Ja, dat kàn. Ligt er wel aan wat voor misdrijf het is geweest. Dit is vastgesteld in artikel 160 wetboek van strafvordering.

Medeplichtig ben je dan niet, omdat je dan opzettelijk behulpzaam moet zijn geweest bij het plegen van het misdrijf of opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen hebben verschaft tot het plegen van het misdrijf.

Als je alleen kennis hebt van een misdrijf is dit niet aan de orde.

Je kan dan alleen via artikel 160 wetboek van strafvordering vervolgd worden. En deze luidt:

Art. 160
1. Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het tweede boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat Wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
2. De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.
3. Evenzo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.

Echter (zoals al verklaard is in de reactie) zijn familieleden niet verplicht te getuigen tegen hun bloedverwanten in de rechtbank. Dit vanwege het verschoningsrecht.

Echter kunnen ze dan nog steeds veroordeeld worden. Bv door andere getuigen of door bewijs dat iemand kennis heeft gedragen van een misdrijf door bv hun zoon of vader.

Verschoningsrecht wil niet zeggen dat je straffeloos bent, je hoeft alleen niets te getuigen in de rechtbank, wat je normaliter wel verplicht bent.

Dus samengevat: Ja het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja want dan ben je medeplichtig.

Toegevoegd na 2 minuten:

Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij medeplichtigheid met een derde verminderd.

Geldt het een misdrijf waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld, dan wordt gevangenisstraf opgelegd van ten hoogste twintig jaren.

De bijkomende straffen zijn voor medeplichtigheid dezelfde als voor het misdrijf zelf.

Bij het bepalen van de straf komen alleen die handelingen in aanmerking die medeplichtige opzettelijk heeft gemakkelijk gemaakt of bevorderd, benevens hun gevolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom die min??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal weer eentje bezig zijn die het leuk vindt om minnetjes te geven.
Van mij een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu is de min weg??
ty maria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whaha wat raar,het zal misschien wel de goeie vraagspook zijn. ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nu is hij er weer hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja,haha,dus toch een goeie vraag spook. ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de reactie op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de min, gezien de reactie van het verschoningsrecht, en je zit er naast mbt medeplichtigheid. Om van medeplichtigheid te spreken moet je aan de volgende bestandelen voldoen: - opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
- opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf. Als je alleen kennis draagt van een strafbaar feit, maakt jou NIET medeplichtig. Je kan wel vervolgd worden, artikel 160 wetboek van strafvordering, maar niet voor ieder artikel. En zoals al wijs opgemerkt in de reacties op de vraag, familieleden kunnen zich beroepen op het verschoningsrecht oftewel, ze zijn niet verplicht te verklaren in de rechtbank. Maar ik ga je niet minnen hoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet ik hieruit opmaken dat ik een min zou hebben uitgedeelt terwijl ik zelf mijn antwoord als reactie heb gegeven om dat ik zelf niet eens zeker weet hoe het helemaal in mekaar steekt met dit stukje van de nederlandsche rechtspraak
als ze het wisten moesten ze naar de politie stappen, ook al durf je niet.. dat MOET anders kun je ook veroordeeld worden.

Toegevoegd na 44 seconden:
bij kinderen ligt het er aan... hoe oud ze zijn.. zijn ze 4 dan kan je ze niks kwalijk nemen maar zijn ze 17 dan wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dan medeplichtig en strafbaar omdat je het onderzoek belemmerd. Verder dien je onder ede de juiste verklaring af te leggen en dan moet je ook de namen noemen van de betrokkenen. Je bent verplicht aan het onderzoek mee te werken. Als je als verdachte verkeerde informatie geeft kan je dat zuur oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees twee vragen. De eerste vraag is of een vrouw of kinderen ook veroordeeld kunnen worden. Ik zeg dat dat niet kan ivm met het verschoningsrecht.

Daarvoor is het het belangrijk dat ik je eerst het verschoningsrecht uitleg. Je moet jezelf in het midden zetten van een vel. Van daaruit ga je lijntjes trekken naar iedereen in je familie. Je staat dus in een directe lijn met je ouders, je kinderen en je (ex) partner. Je bent dus familie in een directe lijn oftewel eerstegraads. Om naar je tante te gaan zal je eerst naar je ouders moeten en dan naar je tante. Dat is tweedegraads.

Voor een beperkt aantal misdrijven is er een meldingsplicht. Voor de meeste misdrijven is dit dus niet zo:

Artikel 160 Strafrecht
[1.] Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
[2.] De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.
[3.] Evenzoo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.

Belangrijk is ook de bepaling in het tweede lid.

Artikel 217 Strafvordering

Van het geven van getuigenis of van het beantwoorden van bepaalde vragen kunnen zich verschoonen:

1*.
des verdachten of mede-verdachten bloed- of aanverwanten in de rechte lijn;
2*.
des verdachten of mede-verdachten bloed- of aanverwanten in de zijlijn tot den derden graad ingesloten;
3*
des verdachten of mede-verdachten echtgenoot of eerdere echtgenoot dan wel geregistreerde partner of eerdere geregistreerde partner.

Als ouder of kind ben je dus niet verplicht tot melding van de beperkt aantal misdrijven die een meldingsplicht hebben. Ook ben je niet verplicht om een verklaring tegen hun af te leggen.

Een veroordeelde die de naam van zijn medepleger niet noemt kan extra straf krijgen. Dat is aan de rechter om te beoordelen.