Nee, dat is tot op heden niet verboden. Er zijn wel regels aan verbonden (zo mag het niet binnen 15 km. van een zweefvliegveld) en pleiten de brandweerkorpsen al langer voor een verbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, is niet verboden!! Is het wel geweest omdat de ballonnen niet aan de veiligheidsnormen voldeden, inmiddels doen ze dat wel en mag je ze gewoon oplaten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige gemeenten is het al wel verboden (Bloemendaal bijvoorbeeld).
De brandweer van gooische gemeenten zou het ook graag verboden zien, maar dat is niet gelukt.

Bloemendaal heeft het verbod gedaan door aanpassing van de APV. Er is onderzocht of de Gooische gemeenten dat niet ook zouden moeten doen, maar de conclusie is dat het juridisch overbodig is.

"Strafrecht
‘Het Wetboek van Strafrecht biedt al voldoende aangrijpingspunten: roekeloos gedrag dat gevaar oplevert is verboden,’ zegt Weijermans. ‘Uit onderzoek van de Warenautoriteit is al gebleken dat dergelijke ballonen gevaar opleveren, dus dat je er uiterst voorzichtig mee moet omgaan. Praktisch komt het erop neer dat je de gebruiksaanwijzing moet volgen waarin staat dat je zo’n ballon enkel bij windkracht 1 of 2 mag oplaten. Dat is zeven tot tien dagen per jaar.’ Volgens Weijermans is opname van een verbod in de APV niet effectief. ‘Je voegt een slechts een regeltje toe: “Gij mag geen wensballonnen oplaten”, maar of mensen zich daar dan aanhouden omdat het in de APV staat? En als je mensen betrapt is het meestal toch al te laat.’

Voorlichting
De Warenautoriteit bekijkt volgens Weijermans deze zomer of er een algemeen verbod moet komen op de verkoop van de wensballonnen. ‘Dat zou natuurlijk wel helpen. Maar zolang dat verbod er niet is, is het goed om het publiek bewust te maken van de gevaren. Mensen moeten weten dat het echt gevaarlijke dingen zijn, en dat zij zich – ook volgens de wettelijke regels - moeten houden aan de gebruiksaanwijzing. Als ze dan weten hoe ze kunnen zien of het windkracht 1 of 2 is, dan ben je al een heel eind,’ zegt Weijermans. Hij gaat met de Gooische gemeenten overleggen over een gezamenlijk voorlichtingscampagne over de wensballonnen."

http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2010/04/verbod-thaise-wensballonnen-juridisch-overbodig.157635.lynkx