Val je onder de wapenwet als je illegaal in bezit ben van een portofoon(C2000)?

We hadden het erover en iemand zei dat het onder de wapen wet viel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

In de wapenwet wordt de portofoon niet genoemd, dus wat dat betreft is je vraag al beantwoord.

De C2000 portofoon zal niet in handen zijn van een particulier. Wel kan iemand een portofoon bezitten, echter dan zonder de C2000 module. Want zelfs al zou je technisch een volledige C2000 portofoon bezitten, dan nog zouden deze porto's geheel ingesteld en toegevoegd worden moeten worden aan het c2000 systeem, dat is voor een gewone burger niet mogelijk om te doen.

In principe kan onrechtmatig portofoongebruik inderdaad achterhaald worden, en het is strafbaar om versleutelde communicatie af te luisteren.

Er zijn in Nederland gewone TETRA-netwerken (Entropia) waar je een abonnement op kan nemen en dus zijn de portofoons gewoon te koop. Maar dan zonder C2000-module.

Ofschoon je in Nederland als partikulier weinig kan met een TETRA-portofoon, is het bezit ervan niet verboden. Hoe het zit met een eventuele programmering op DMO kanalen (directe modus, dus tussen de manschappen onderling) en/of die ook kunnen zenden dat durf ik niet te zeggen. DMO valt niet onder C2000, het is niet gecodeerd en is simpelweg de digitale vervanger van de ouderwetse kleurkanalen. Of ze inmiddels bestaan weet ik niet, maar een TETRA-scanner zou deze DMO kanalen ook moeten kunnen ontvangen, het is minder bijzonder dan velen denken, maar omdat DMO volledig gelijkwaardig met C2000 wordt geacht (wat absoluut niet het geval is), lijkt het bijzonder.

zie verder ook het hulpverleningsforum in de bron.
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dan val je niet onder de wapenwet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat valt niet onder de wapenwet. Als je jezelf gaat mengen in het c2000 verkeer met valse/foute info kan je wel strafbaar worden. Overigens als ja daadwerkelijk een c2000 porto hebt heb je geluk. Deze worden meestal zsm na vermissing softwarematig "opgeblazen". Ik zou het ding gewoon afgeven, als ze schappelijk zijn hou je er nog een leuke kadobon aan over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen vallen nooit onder de wapenwet. Sommige wapens wel.