Waarom vragen politieagenten in Nederland vaak waarom je iets hebt gedaan en zeggen nadat je een reden geeft dat de wet daar niets mee te maken heeft?

Als je bij ons in Frankrijk een goede reden geeft dan begrijpen ze dat meestal en krijg je geen bon....mag een agent in NL dat niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
12 jaar geleden
Mij is nog nóóit door een politieagent gevraagd waarom ik iets gedaan heb. Kom jij misschien alleen naar Nederland om daar dingen te doen die niet aan de regels voldoen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha lijkt er wel op maar nee om familie te bezoeken die nog niet gevlucht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een reactie op !3Gl azen wijn zijn hier teveel !verdiep je in de gwoontes en wetten vh land waar je op visite komt ,plassen kan daar waar niemand het ziet:) net als kaugom op je werk .benzine stations hebben altijd toiletten . En het is de toon die de muziek maakt !wees beleeft! vriendelijk dan wordt hij weer oom agent !zo niet :)

Het beste antwoord

Jawel hoor. Een agent heeft discretionaire bevoegdheid. Het is aan hem te bepalen of hij waarschuwd of een bon geeft.
Ik vraag me af hoe je tot die conclusie bent gekomen. Een goede reden wordt echt wel door de vingers gezien.

Maar in Nederland weten we doorgaans overal een excuus voor te verzinnen. Heb je de gordel niet om en je geeft als reden: "Ik had zoveel aan mijn hoofd, dat ik hem vergeten ben om te doen", tja het zou niet best zijn als een agent dan zegt: "Oh dan is het goed"

Waarschijnlijk zijn de agenten in Nederland wat getrainder om de smoezen door te hebben.
Je moet echt een goede reden hebben om geen bon te krijgen. Rijdt je te snel omdat je vrouw op de achterbank aan het bevallen is, dan zal je echt geen bon krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Talloze voorbeelden. Ik moest plassen omdat ik het onderhand in mijn broek deed. Eindelijk parkeerplek; 20cm echt niet meer met mijn bumper over busstop. Kom de bosjes uit 3 bonnen....niets aan te doen. Bij ons komen ze dan vragen of het goed met je gaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 bonnen? Waarvoor allemaal dan? Ja het piesen. En een stopverbod (niet parkeren) bij een bushalte. Maar verder?
En trek jij je conclusie (jouw vraag) aan de hand van dit voorbeeld alleen? Nee toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 minuten te laat bij parkeermeter...bon; 54 kilometer op een weg waar je bij ons normaal 80mag....bon. geen ID bij je....bon. twee wielen op de stoep omdat er anders moeilijk mensen doorkonden.....bon; Moet ik nog verder. Ik ben blij als ik weer thuisben. Kan ik 3 wijntjes op, normaal parkeren en vrolijk zonder bon naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch vande gekke dat je een bon voor een plasje krijgt, als je het letterlijk in je broek doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou de derde bon toen was voor het weggooien van de twee andere. Boos worden mag ook al niet. De derde heb ik opgegeten. Was heel vies zoals alles in dit bekrompen landje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik denk dat ik het al snap gezien jouw reacties. No offence maar zoek het eens bij jezelf zou ik zeggen.
Drepolli
12 jaar geleden
Ik zal als agent juist wel een bon geven als iemand roekeloos rijdt als de vrouw zwanger is en moet bevallen, maar om iemand een bon te geven voor wildplassen en geen ID gaat mij te ver omdat niemand zijn veiligheid hiermee gebaat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie voor het begrip. Dat van die drugsjongeren wist ik niet en dat kunnen ze ook niet aan mn neus zien dat ik dat niet ben. Maar ze mogen er ook niet van uit gaan. Zo duidelijk dat ik de vijand was. Mijn gedrag was natuurlijk beneden peil, dat klopt. Ik had me ook niet in die rol moeten laten duwen.
Als je maar heel af en toe in NL komt zie je het per keer slechter worden, dat is anders dan als je er woont, hoewel veel mensen zich ook zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sabine, jouw laatste reactie; Top! Eindelijk eens iemand die het ook bij zichzelf zoekt. Erg netjes. Compliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch begrijp ik niet dat ze niet zeiden "Mevrouw dit mag hier allemaal niet, maar gaat U snel naar huis". Maar dat is niet om mijn gedrag goed te praten. Mijn vader heeft inmiddels de boetes betaald omdat hij zo om het verhaal heeft moeten lachen. Dat vond ik opvoedkundig van hem verkeerd, maar hij vindt zichzelf geen opvoeder meer. Dus nix gebeurd (haha) Ciao Sabine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft die bevoegdheid en dat was mijn vraag.

Andere antwoorden (2)

Als ze je eenmaal aanhouden omdat je iets fout hebt gedaan, is er geen weg meer terug. De enige reden waarom ze vragen wat de reden is, is omdat ze dat op de bon moeten invullen..
Heel kinderachtig allemaal, al ligt je oma op sterven daar heeft de wet niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je te hard reed omdat je oma op sterven ligt, geven ze je echt geen boete hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet! In sommige gevallen zal de politie je zelfs begeleiden naar het ziekhuis om te voorkomen dat je vanwege de emotie te roekeloos gaat rijden. We hebben het in NL echt niet slecht met de politie hier hoor.
Jawel! Maar oom agent van vroeger die je een waarschuwing gaf ,bestaat bijna niet meer ! Rij jij met een Frans kenteken in de grens streek ? Dan staan ze op scherp ,veel jonge Fransen komen hier wat drugs kopen ,en ja ook veel gedoe eromheen .jammer dat je dit zo meemaakt ,ik zelf kom vaak in Frankrijk ,en heb het idee dat ze dol zijn op die Nl kentekens ,rij ik met m'n Franse kenteken nooit een probleem . Er zijn wel grote accent verschillen in Frankrijk de door getrokken streep ,de soft drug ,hier wildplassen ,drank enz .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen auto met NL dus dat weet ik niet. Van die drugs wist ik ook niet. Ik gebruik nooit drugs, ga nooit over de doorgetrokken streep en rij nooit met meer dan drie glazen wijn. Maar waar moet je plassen? Er zijn nergens openbare toiletten; Cafés liggen in een gebied zonder parkeerplaatsen. Ik heb het al eens in mn broek gedaan en daar kon ik naderhandwel om lachen, maar die geruineerde autostoel was niet om te lachen. Bij ons stop je gewoon...