Ik heb een bevel tot DNA onderzoek ontvangen Tot mijn verbazing zie ik dat mijn geb.dag en geb. jaar niet kloppen.Wat heeft dit voor gevolgen?

Kan ik hier enig voordeel uithalen als ik bijv. zou weigeren
om DNA af te staan.
Zijn er ook nadelige gevolgen voor mij als ik dit niet meldt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
bamibal
12 jaar geleden
Waarom zou je weigeren? Heb je iets te verbergen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst; met een foutieve vermelding van jouw geboortedag en geboortejaar is het bevel direct ongeldig. Eenvoudigweg omdat jij niet diegene bent die op dat document beschreven staat. Anderzijds; Wat let je? Niets te verbergen toch? De kans dat er onterecht een 'match' uitrolt (dus als onschuldige, schuldig wordt bevonden) is naar ik meen iets van 1 op 1.000.000.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet je iets te verbergen hebben om hier niet van gecharmeerd te zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wel zeker dat jij dit bevel terecht hebt gekregen? Misschien zoeken ze wel iemand anders. In de begeleidende brief staat ongetwijfeld een telefoonnummer, ik zeg: bel eventjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel even bellen hoe dat nou zit met de onjuiste vermelding van de geboortedatum. Dat is wel vreemd. Kan natuurlijk gewoon een vergissing zijn, maar dat zou ik dan toch zeker willen weten.

Antwoorden (8)

Het is denk ik beter als je hierover juridisch advies bij een advocaat in wint want je dna verplicht afgeven is niet niks natuurlijk,of er moet een goeie reden voor zijn dat ze jou ergens van verdenken.
Nogmaals,schakel een advocaat in,die kan je precies vertellen wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat ze jou niet zoeken. Bel ze gewoon even op en vraag hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vergissing is menselijk, hier gaat het om een vergissing. Dat jij verplicht DNA moet afstaan wil al zeggen dat je op een lijst met verdachten staat vermeld dus 1 misstap (zoals niet op komen dagen) maak je je al verdacht.....ditzelfde geldt voor het weigeren ervan (als je niets te verbergen hebt).
Meldt je gewoon netjes en maak ze erop attent dat je geboortedatum niet klopt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je mag ze ook eerst vragen waarvan je verdacht word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal je uiteraard toch wel gemeld worden in de oproep die je krijgt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Dub.:Vreemde gedachtegang dat als je niets te verbergen hebt je gewoon maar overal klakkeloos aan alles moet meedoen.... Ik zou ook geen gehoor geven aan een oproep om DNA af te staan. En dan ben ik dus meteen verdacht? Belachelijk. Je zult je mening ook al klaarhebben voor mensen die liever anoniem met het openbaar vervoer reizen, kunstenaars die onder een pseudoniem werken, mensen die met een ongeregistreerde prepaid telefoon bellen etc. Heel eng dat je zo denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou ook kunnen dat het om een, hoe heet dat ook al weer, een bevolkingsonderzoek gaat. Dan ben je geen verdachte, maar wordt je wel doormiddel van een dagvaarding opgeroepen om te komen om dna af te staan. Dat verklaart ook denk ik waarom de geboorte datum niet klopt. Als er 100den mensen zo'n oproep krijgen kan dat best zijn dat er iets mis gaat. En zoals ik al zei, eerst informeren waarom je moet komen, dan kun je altijd nog een afweging maken of je wilt mee (helpen) werken of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor een bevolkingsonderzoek krijg je een oproep al mag het (behalve als je een mogelijke verdachte bent van een misdrijf) het zonder eigen toestemming niet afgenomen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ast 36850, Daar is niets vreemds aan hoor. Jij vergelijkt appels met peren. Anoniem met openbaar vervoer reizen of weigeren met een onderzoek mee te doen wat over geslachtsziektes gaat (bijvoorbeeld) is iets anders dan weigeren mee te doen aan een DNA test als de politie je hiervoor een dagvaarding stuurt. Als je dan weigert mee te doen kan de politie dit als verdacht beschouwen....dat hoeft nog niet eens perse mijn eigen gedachtegang te zijn.
Voordeel zal je er niet uithalen. Je kant het weigeren want in Nederland is niemand verplicht om aan zijn eigen veroordeling mee te werken. Maar ze vragen niet zomaar om DNA, gewoon gaan want als je niet gaat doe je wel een beetje verdacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bijgevoegde link tref je meer informatie aan. Weigeren levert problemen op blijkt daaruit:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dna-onderzoek-veroordeelden/verplichte-dna-afname

Toegevoegd na 1 minuut:
Het blijkt om een standaardprocedure te gaan. Als je twijfelt of ze echt jou bedoelen, zou ik als ik jou was contact opzoeken en als je weet dat ze jou inderdaad bedoelen, zou ik ter plekke gewoon even melden dat je gegevens niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is voor veroordeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, de vraagsteller zegt niets over een veroordeling, maar iemand krijgt niet zo maar een bevel tot DNA-afname. Mocht de vraagsteller geen veroordeelde zijn en (dus) denken dat het niet voor hem bedoeld is (ook door de onjuiste gegevens), dan moet hij dus contact zoeken. Indien hij wel een eerder veroordeelde is, dan weet hij in elk geval dat dit verzoek voor hem bedoeld is en dat het dan niet handig is om te weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vraagsteller een eerder veroordeelde zou zijn,
dan was er sprake van de juiste gegevens mbt personalia.
In de 1e instantie voldoet u aan de naam, adres, woonplaats in de aan u gerichte brief.

Maar de opdrachtgever van het verzoek tot DNA afgifte
gaat er specifieker op in door geboorte gegevens te vermelden. (bsnr)

Indien die gegevens niet overeen komen met uw werkelijke persoonsgegevens in de burgerlijke stand
dan gaat het niet om 1 en dezelfde persoon.

Derhalve kunt u de aan u gerichte brief als niet verzonden beschouwen.

Echter in het algemeen belang blijkt de oproep tot afgifte
van DNA zwaarder te wegen dan een administratieve fout.
Het gaat de overheid om de uitslag.

Weigeraars staan direct onder verdenking.
U kunt zich ook laten informeren op een politiebureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waauw, zijn dit je eigen woorden? Of bent u jurist? of is dit geplakt van een site? hahahah nee hoor, correct antwoord Dikke + dan ook.
Ligt eraan, is het een vrijwillige afname ivm een passantenonderzoek of is het een verplichte afname ter vastlegging in de DNA databank?

Bij een vrijwillige zal je er weinig meer van horen, totdat jouw weigering dusdanig verdacht is dat jij wel eens de dader zou kunnen zijn. (vanwege het weigeren en andere belastende informatie). Dan zal het wel eens een verplichte afname kunnen worden.

Weiger je die ook, dan kan je 's ochtends eens van huis opgehaald worden.

Mbt tot de foutieve geboortedatum, dan kan meerdere aspecten hebben. Gewoon een administratieve fout of het gaat niet om jou maar om een naamgenoot en per abuis naar jouw adres gestuurd.

Hoe dan ook, ze komen er echt achter dat het foutief is.
De afname gaat via wangslijmvlies. De afnemer moet gecertificeerd zijn dit te doen. Daarnaast moet er een waarnemer aanwezig zijn bij de afname.
En: Beide moeten jouw identiteit adhv een ID bewijs checken.
Staat de foutieve datum op het formulier die ze tijdens de afname invullen, mag deze niet gebruikt worden en zal er een nieuwe opgemaakt worden.

Maar het makkelijkste is, op de uitnodiging staat vast een naam of telefoonnummer en licht ze even in. Dan zal je een nieuwe uitnodiging krijgen, mits het om jou gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stuur de oproep terug met de opmerking dat bedoelde persoon op jouw adres niet bekend is.