waarom zijn er strenge regels voor het slachten van dieren maar niet voor het onderhoud ervan?

ik snap het niet, het wel niet verdoofd slachten staat hoog bij de mensen, maar het leven van veel van dier dieren is echt bar slecht.
wat maakt deze laatste minuut dan nog uit, vergeleken met de rest van zo een beest dit leven?
en wat zijn de regels voor beide?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Tja goeie vraag.
Ik denk dat er door de politiek (partij v.d. dieren en PVV) beter gescoord kan worden met dat "onverdoofd ritueel slachten".
Daarmee treffen ze alleen moslims en joden.
En in de huidige wet staat al:

Artikel 3
Bij het verplaatsen, onderbrengen, fixeren, slachten of doden wordt de dieren elke vermijdbare opwinding of pijn, elk vermijdbaar lijden of vermijdbare verwondingen of kneuzingen bespaard.

Echter:
De behandeling (produktie) van dieren betreft Nederlandse boeren en zakenlui.
En vervoerders.
En allerlei andere bedrijven die daar dik aan verdienen.

Er is overigens een uitgebreide Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwwd).
http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondheids-_en_welzijnswet_voor_dieren_Gwwd.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die zijner wel alleen zijn ze nogal slap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwwd) biedt genoeg mogelijkheden, om de levende dieren te beschermen. Mist er genoeg controle is uiteraard, maar dat geldt voor alle wetten.

Niet voor niks is het nieuwe kabinet gekomen met plannen voor de dierenpolitie. Deze politieagenten krijgen een extra opleiding op het gebied van de milieuwetgeving. Geen verkeerde zaak, omdat milieu op dit moment een ondergeschoven kindje is bij de politie. Komt onder andere doordat de milieuwetgeving in Nederland erg ingewikkeld in elkaar steekt. De gemiddelde agent heeft hier weinig kaas van gegeten. En verder zien veel agenten milieu niet als een interessant item. Hier is dus nog het een en ander aan winst te behalen.
AlphaLimaSierra