Mag ik dit survivalmes invoeren?

Beste allemaal,

Graag zou ik een survivalmes willen invoeren maar op de site van de douane kom ik niet veel verder.het gaat om dit mes (zie afbeelding).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Dit mes mag je gewoon hebben. Geen probleem.

De eerder genoemde argumenten zijn niet van toepassing. De kartelrand of 2 snijdig lemmet, de stootplaat zijn alleen van toepassing op stilleto's, val- of vlindermessen. De lengte maakt ook niet uit, gezien hij niet inklapbaar is. Zou dat wel kunnen dan mag hij in uitgeklapte vorm niet langer zijn dan 28 cm.

Zwaarden, zakmessen die niet voldoen aan de criteria van stilleto's val- vlindermessen en dolken of anders gezegd survivalmessen vallen onder de categorie 4 van de wet wapens en munitie. Die mag je voorhanden hebben mits je ouder bent dan 18 jaar en je mag ze niet overdragen aan personen onder de 18 jaar. Het dragen van dit mes kan gezien bepaalde feiten en omstandigheden wel strafbaar worden gesteld. Stel jij draagt hem leuk aan je riem terwijl je gaat stappen in een discotheek, dan heb je een probleem. Heb je hem bij je tijdens een survivaltocht is het geen probleem.

Ter overtuiging, ik heb eens een AK47 bajonet laten invoeren. Is geen probleem en toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke heel erg bedankt voor je reactie maar ik krijg dus geen gezeik me douane?

Andere antwoorden (2)

waarschijnlijk niet, het mes heeft een dubbele stootrand (voor zover ik kan zien) en het mes is licht gekarteld.
Dit is beide niet legaal in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe?

Vanuit waar met de auto no problem vliegtuig? Even de douane mailen/bellen

Gr Thom