Wat zegt de wetgeving over het aanspreken van werknemers over (on)gezond gedrag (roken, overgewicht, etc)

Ik ben op zoek naar informatie over de wetgeving over dit soort zaken. Steeds meer werkgevers vinden dat ongezond eten, roken, etc het verzuim beïnvloedt en dat ze daar werknemers op mogen aanspreken. Echter, dit komt natuurlijk in de privésfeer en daar zitten juridische vraagstukken aan vast. Wat mag wel indirect (bijvoorbeeld stimuleren door groepskortingen fitness werknemers) of direct en wat niet? Een hot topic. je leest er veel over op het moment maar niet wat nou precies wettelijk is toegestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

De wet heeft niets te zeggen over het feit dat iemand rookt of overgewicht heeft. Werkgevers mogen personeel daar dus wettelijk niet over aanspreken, gelukkig maar want waar ligt de grens?

Wel kan, wat je zelf al aangaf, een werkgever korting geven op een fitness abonnement of een stoppen met roken cursus aanbieden (mijn werkgever deed dit en ik, verstokte roker, ben inderdaad gestopt).

Maar dit is allemaal op vrijwillige basis en niet wettelijk vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel, ik was meer op zoek naar wanneer een werkgever er iets van mag zeggen of wanneer hij iets aanraad, en niet per se daarover een standpunt innemend, gewoon wat de ontwikkelingen nu zijn..mag je iemand aanraden te stoppen met roken of mag je dat als werkgever alleen zeggen als het direct in relatie staat met het werk-deprestatie..etc.

Andere antwoorden (1)

De wetgeving zegt daar niets over en maar goed ook. De werkgever heeft in principe wel gelijk, maar tast daat mee de prive-sfeer van de werknemer aan.
Overigens waar zou het eindigen. Een partijtje voetballen of op vakantie gaan, geeft ook een verhoogd risico.
Neem je eigen verantwoordelijkheid, want tenslotte gaat het om jouw gezondheid en mijn belastinggeld.