kunnen surveillerende wijkagenten openlijk een zak met goederen accepteren van een slager op een zaterdag- avond om 21.00 uur

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als het hier een zak vlees betreft en het is bedoeld als steekpenning, dan is dit ten strengste verboden. De tijd doet er niet toe. Zolang de agent in dienst is geldt dit verbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah dus de agent moet gewoon zijn steekpenningen buiten dienst ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agent is 24 uur in dienst. Dat weet je toch wel? Net als in het leger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik introduceer dit begrip, omdat dit eventueel aan de orde zou kunnen zijn. De vraagsteller laat dit in de midden. Het zou niet de eerste agent zijn die omgekocht zou worden.
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap deze hele discussie niet, zie je et voor je ,: een zak met boterhamworst, en 5 hamburgers als steekpenning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die iets niet snappen, dus dat is op zich niet zo bijzonder. Je zal de agenten de kost moeten geven die op die manier het een en ander bij elkaar schrapen. In dit geval zou het om vleesproducten kunnen gaan (let we: dit is alleen maar als voorbeeld gebruikt), een andere keer gaat het om drugshandel.
Lees de kranten er maar eens goed op na. We weten natuurlijk niet wat de agent uit de vraagstelling bij die slager doet/ophaalt. Ook al betreft het een bestelling van zijn buurman, dan moet hij dat toch niet in diensttijd doen. Dat is belangenverstrengeling en gaat ook nog ten koste van mijn belastinggeld. In diensttijd moet hij gewoon boeven vangen om het maar even plastisch uit te drukken. Gewoon even wachten tot de dienst er op zit, zo eenvoudig is het.
Snap je het nu een beetje, zonder het er overigens mee eens te hoeven zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo dacht ik er zelf ook over

Andere antwoorden (6)

Zij doen ook af en toe boodschappen, ondet diensttijd. Wellicht was dit een boodschap of ze haalden iets op voor een familielid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omkoping mag niet, ook niet met goederen. Maar of dit precies datgene is wat jij denkt dat het is, weet ik nog niet. Juist omdat het zo openlijk gebeurt, kan het weleens heel iets anders zijn.

Dus: Nee, als het omkoping betreft. Ja, zolang de surveillance tijd maar niet teveel daardoor in beslag wordt genomen.
itsme
12 jaar geleden
Ja, dat mag wel zolang het integer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet. De agent wordt betaald van mijn belastinggeld en dient boeven te vangen en geen boodschappen voor zijn buren op te halen. Lees zijn arbeidscontract er maar op na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jouw mening, zoals al gezegd, waar staat dan in zijn aanstelling (agent wordt aangesteld en werkt niet volgens een contract) dat hij het niet aan mag nemen? Stel jij bent loodgieter en komt een reparatie doen bij mij, dan mag ik jou dus ook geen koffie aanbieden want ik betaal jou om loodgietere werkzaamheden te doen, en niet om mijn koffie op te drinken..? Problemen met agenten moet je anders oplossen dan hier op deze manier..
Ja !!

Waarom zou dit niet kunnen?

Indien u dit niet vertrouwt kunt u hier altijd een melding van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien het boodschappen zouden zijn, die tegen normale betaling worden opgehaald is er in principe niet veel mis aan. Het enige punt dat het waarschijnlijk in diensttijd gebeurt zou een vermaning waard kunnen zijn.
Is het echter een gift, gedaan voor bepaalde diensten ten gunste van de slager, is het verhaal heel anders:

Artikel 36 Aannemen gift

1.Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft de ambtenaar:
1°. die een gift of belofte dan wel een dienst aanneemt, wetende of redelijkerwijs vermoedende dat deze hem gedaan, verleend of aangeboden wordt teneinde hem te bewegen om, in strijd met zijn plicht, in zijn bediening iets te doen of na te laten;
2°. die een gift of belofte dan wel een dienst aanneemt, wetende of redelijkerwijs vermoedende dat deze hem gedaan, verleend of aangeboden wordt ten gevolge of naar aanleiding van hetgeen door hem, in strijd met zijn plicht, in zijn huidige of vroegere bediening is gedaan of nagelaten;
3°. die een gift of belofte dan wel een dienst vraagt teneinde hem te bewegen om, in strijd met zijn plicht, in zijn bediening iets te doen of na te laten;
4°. die een gift of belofte dan wel een dienst vraagt ten gevolge of naar aanleiding van hetgeen door hem, in strijd met zijn plicht, in zijn huidige of vroegere bediening is gedaan of nagelaten.

2.Met dezelfde straf wordt gestraft hij die in het vooruitzicht van een aanstelling als ambtenaar, indien de aanstelling als ambtenaar is gevolgd, een feit begaat als in het eerste lid, onder 1° en 3°, omschreven.

3.Hij die een feit als omschreven in het eerste lid begaat in verband met zijn hoedanigheid van minister, staatssecretaris, commissaris van de Koning, gedeputeerde, burgemeester, wethouder of lid van een algemeen vertegenwoordigend orgaan, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien denk ik te positief maar agenten hebben ook wel eens een feestje op het bureau. Zou dus zo maar kunnen zijn dat deze agenten dienst hebben tot 21.00 uur en na hun diensttijd met collega's een feestje hebben op het bureau. Ze zullen dan wel het vlees voor de BBQ hebben opgehaald??