Is de hoogte van de verkeersboete voor te langzaam rijden afhankelijk van hoeveel km/u je langzamer rijdt?

Bij een overtreding van te hard rijden geldt hoe hoger de snelheid hoe hoger de boete. Geldt zoiets ook voor langzaam rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.2K

Het beste antwoord

Nee, voor te langzaam rijden geld dat niet en is de boete niet afhankelijk van de snelheid maar van de gevaarsetting.
Je kan alleen maar een boete voor te langzaam krijgen als je gevaar oplevert of op kan leveren. Je zal dan het zgn kapstokartikel, art 5 wegenverkeerswet, krijgen:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Als je langzaam rijdt maar het geen gevaar oplevert of kan leveren kan je ook niet bekeurd worden. Als voorbeeld: als je op een 80 km weg 10 km/uur rijdt maar er is geen overig verkeer in de buurt kan je geen bekeuring krijgen.

Er bestaan geen minimale snelheden meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat denk ik niet. Eerder zal men in dit geval artikel 5 van de Wegenverkeerswet gebruiken: "het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd". Als je b.v. met je brommobiel op de autosnelweg gaat rijden, ben je potentieel gevaarlijk bezig en overtreedt je artikel 42 van het RVV: "het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van tenminste 60 km per uur mag en kan worden gereden". Wellicht kom je er met een waarschuwing vanaf, maar kan me ook voorstellen dat je hier een flinke boete voor krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boete voor te langzaam rijden op autoweg en autosnelweg staat vast (wet mulder) echter als er verkeersgevaarlijke situaties onstaan zal men naar artikel 5 wvw 1994 gaan en krijg je via het OM een transactievoorstel. Dit begint meestal vanaf 180 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg je dan ook een standaard correctie van 3 km, maar dan naar boven afgerond? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De netto geconstateerde snelheid zal worden gebruikt. Je moet minimaal 60 kunnen en mogen rijden.