Toen ik 13 jaar oud was heb ik een domein naam gemaakt, ik krijg nu (op mijn 16e) dus 3 jaar later een aanmaning binnen, wat is nu mijn recht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt niet zozeer een recht, maar een plicht. En vanwege jouw leeftijd nemen je ouders doe plicht over. Namelijk: de rekening betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wetgeving die jou handelingsonbekwaam maakt als je minderjarig bent, werkt ook omgekeerd. De verkoper heeft het recht om een verkoopsovereenkomst te verbreken, ook al heeft de minderjarige klant al betaald en door te verkopen aan een andere (al dan niet) meerderjarige klant. Je ouders kunnen evenwel op ieder moment de verkoopsovereenkomst afbreken.

Antwoorden (4)

Als je 13 bent, ben je handels onbekwaam en mogen ze je zonder toestemming van je ouders / wettelijk vertegenwoordiger die dienst niet leveren.
Als je gezegd hebt toestemming te hebben van je ouders moeten zij dat controleren alvorens ze je die dienst leveren. Als je ouders dus aangeven dat je nooit toestemming gehad hebt en de tegenpartij het tegendeel ook niet kan bewijzen kunnen ze je niets maken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je op deze link klikt https://chat.juridischloket.nl/chat/ kun je gratis chatten met het juridisch loket. Zij kunnen je nog meer duidelijkheid geven over je vraag. Als je op de link klikt zie je de openingstijden van deze chat. Tijdens de openingstijden op dezelfde link klikken geeft je toegang tot een gratis chat gesprek met 1 van de juristen.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Volgens mijn bron mogen ze in verschillende situaties wél leveren aan minderjarigen:
"Wel is het zo dat een kind overeenkomsten kan sluiten die in de maatschappij gebruikelijk zijn. Dit is bijvoorbeeld het aangaan van een simpele koopovereenkomst: het kopen van een brood in de supermarkt, het kopen van speelgoed en eventueel het hebben van een bijbaantje (arbeidsovereenkomst). Mocht uw kind een bepaalde overeenkomst aangaan die niet normaal is voor zijn/haar leeftijd, dan moet u in sommige gevallen toestemming geven. Zeker bij ongebruikelijke overeenkomsten is dit het geval".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat een eigen domein voor een kind van 13 maatschappelijk niet gebruikelijk is zonder de toestemming van de ouders :-)
Maar dat mag de rechter uitmaken. Bedankt voor je reactie :-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Tuurlijk! De vraag is alleen of het bedrijf waar de domeinnaam werd geclaimd wist (of had kunnen weten) dat het om een minderjarige ging. Dat zal hij vast niet gemeld hebben...
Goed advies, die verwijzing naar het Juridisch Loket!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het idee dat je bij die aanvraag je gegevens zoals geboorte datum moest invullen. Misschien heb ik te weinig informatie om daarover te kunnen oordelen al blijft het een kind van 13 op dat moment en moet de aanbieder rekening houden met het feit dat er ook kinderen zich kunnen aanmelden voor zijn diensten. Maar ik denk dat ze met ons beide adviezen al een eind zal komen :-) Fijn weekend !
Pieter2011
12 jaar geleden
Inderdaad, het zou moet lukken. Fijn weekend in Mokum (waar nu de zon zelfs schijnt!).
In dit geval moeten je ouders contact opnemen met het bedrijf en uitleggen dat jij als minderjarige handelsonbekwaam was bij het aangaan van de overeenkomst. Zij kunnen het bedrijf vragen om de overeenkomst op grond daarvan te vernietigen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Je ouders zullen moeten opdraaien voor de kosten. Hoe ze dat verder met jou regelen is aan hun.
ronron1212
12 jaar geleden
Je ouders kunnen de overeenkomst vernietigen. Zij kunnen dit doen door een brief te sturen waarin ze melden dat

•de zoon 13 jaar was
•zij niets van de overeenkomst wisten
•de zoon geen toestemming had
•zij daarom de overeenkomst vernietigt krachtens artikel 1:234 BW