Kan je iemand binnen je eigen gezin aansprakelijk stellen voor schade?

Dus stel dat je je zus waarmee je in hetzelfde huis woont iets per ongeluk van je vernielt kan je haar dan aansprakelijk stellen voor de gelede schade? Ook als beide door ouders mee verzekerd zijn in dezelfde WA-verzekering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens per ongluk de mobiel van mijn zus gemold en toen moest ik dat wel terugbetalen, maar buitenshuis was er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verzekering die dit soort schade vergoed, als ik het goed heb bij centraal beheer

Het beste antwoord

Ja, dat kan wel maar je zal wel een goed verhaal moeten hebben en het ligt aan de polis en maatschappij die je hebt.
Zelf meegemaakt: Moeder stootte flitser van fototoestel van tafel en viel kapot. Verzekering heeft uitgekeerd.
Natuurlijk is dit fraude gevoelig maar dat geldt voor veel verzekeringszaken. Het meest gedeclareerd bij verzekeringen zijn fototoestellen die op vakantie gejat zijn. Ondanks dat er een aangifte moet zijn van politie doen mensen dat gewoon om geld van de verzekering te krijgen. Of dat allemaal zo eerlijk gaat???

Voorbeelden:
Voorbeelden van verzekeringsfraude
Om je een indruk te geven hoe er gefraudeerd wordt bij reisverzekeraars beschrijven we hieronder een aantal voorbeelden:

* Duurder product declareren: het verlies van een dure merkzonnebril claimen op je reisverzekering in plaats van een goedkope merkloze bril.
* Een beschadigd artikel onterecht als niet herstelbaar opgeven en het volledige aankoopbedrag claimen, terwijl het artikel goedkoop is te repareren.
* De schadetoedracht aanpassen, zodat het onder de polisdekking valt.
* Het vervalsen van nota’s.
* Verkeerde nota’s overleggen.
* Niet gestolen goederen als gestolen declareren.
* Na een afgewezen schadeclaim nogmaals dezelfde schade claimen met een ander verhaal.

zie link voor meer over verzekeringsfraude.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, binnen een gezin kun je elkaar niet aansprakelijk stellen voor dergelijke schade. Anders kun je elke materiele vernieling binnen je gezin via een verzekering vergoed krijgen (denk maar aan kapotte mobiel, etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat lijkt me niet nee, anders zouden ouders heel wat dingen van je aansprakelijk kunnen houden. Van toen je een kind was.
En wil je riskeren dat je grote ruzie krijgt in de familie, uiteen drijft en veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het word dan te makkelijk om geld te krijgen van de verzekering als ik mijn iPod touch laat vallen en die is kapot kunnen we zeggen mijn broertje heeft het gedaan en dan zou je dus een nieuwe krijgen dat is lekker makkelijk kost de verzekering ook heel veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan je zus aansprakelijk stellen voor de schade. Alleen zal ze er niet voor verzekerd zijn, dus zal ze het uit eigen zak moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is mogelijk.
Mijn zoon heeft een potje zout op de glasplaat van onze kookplaat laten vallen en dit werd vergoedt door de verzekering van ons.
Ligt wel aan de maatschappij want Eagon doet het wel maar Ohra weer niet.