Vragen over bekeuring

Ik ben laatst aangehouden omdat ik met twee vrienden van mij stond te wildplassen binnen de bebouwde kom. Het ID van mij en een vriend van mij werden gevraagd en overgenomen op papier. Kennelijk werd er een van ons over het hoofd gezien, en werden zijn gegevens niet genoteerd (terwijl hij gewoon de hele tijd nog geen 10m verderop stond). Niemand kreeg een bon mee.

Nu, een paar weken later, heb ik tweemaal een bekeuring gekregen (beiden op mijn naam en hetzelfde betalingskenmerk). En mijn vriend (die wél genoteerd werd) heeft geen bekeuring gekregen.

Nu vraag ik me af,
Mag ik een bekeuring thuis krijgen als ik geen bon heb gehad?
Mag ik wel bekeurd worden en mijn vriend niet?
Hoe groot is de kans dat als ik schuld betuig dat de bekeuring wordt kwijtgescholden?

Dankuwel!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (5)

Er is kennelijk wat mis gegaan bij de administratie van het CJIB.

Als er twee maal hetzelfde betalingskenmerk staat dan zou ik in ieder geval contact proberen op te nemen met het CJIB over deze zaak.
Bewaar beide bekeuringen goed in elk geval, stuur hooguit kopieën terug!

Als je een boete krijgt moet je die sowieso eerst betalen, ook als je het er niet mee eens bent.
Je kunt wel bezwaar aantekenen, als dat gegrond verklaard wordt dan krijg je je geld terug.

Schuld bekennen komt pas aan de orde als je de boete niet betaald en er een rechter aan te pas komt.
Als jij dan schuld bekent dan is het duidelijk dat het feit gepleegd is en dat je de boete dus moet betalen.

De dubbele boete zul je bij een rechter waarschijnlijk wel kwijtgescholden worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In vierde alinea "niet betaald" moet zijn "niet betaalt"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal geeft de politie een geel briefje mee, als er een beschikking of bekeuring wordt aangezegd. Het geeltje is dan de aankondiging ( bij Mulder) of kennisgeving ( bij overige zaken). Het is echter niet verplicht dat je dit geeltje uitgereikt krijgt. Je hebt de kennisgeving immers ook al mondeling gekregen.

Ja, jij mag bekeurd worden en je vriend niet. Dit is niet direct iets als rechtsongelijkheid. de politie kan immers dingen even over het hoofd zien en bovendien kunnen ze niet alle zaken tegelijk afhandelen. Als ze bezig zijn met jou een bekeuring te geven, dan komt een ander op dat moment er misschien mee weg, omdat de politie even druk is.

Als je twee bekeuringen van dezelfde ovetreding hebt gekregen hoef je er uiteraard maar 1 te betalen. Als betalingskenmerk hetzelfde is, is de bekeuring kennelijk dubbel geprint. een foutje.

Als je het transactievoorstel betaald, dan beken je schuld. Schuld bekennen betekent uiteraard dat je dan niet hoeft te betalen. Jij bent immers schuldig en dat geef je zelf ook toe.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat moet een "slip of the finger" zijn geweest.
Verder een plus voor het duidelijke en volledige antwoord.
Dat je er 2 hebt gehad, zal je even moeten navragen, dat kan administratief zijn of dubbel uitgeschreven.
Het kan zijn dat een andere agent jouw vriend heeft bekeurd, en zijn administratie nog niet heeft weggewerkt.
Maar dat is enkel gissen, neem daarvoor, als je het wilt weten contact op met die agent.

Om te bekeuren voor wildplassen moet de verbalisant het feit hebben waargenomen. Waarschijnlijk hebben ze die vriend die geen bon kreeg niet daadwerkelijk zien piesen.

De bekeuring krijg je altijd thuis. Dat gele briefje wat je kan ontvangen is een kennisgeving van bekeuring, niet de bekeuring zelf. Het is een doordrukje van de geschreven bon. De agent mag deze later invullen en het uitgeven van de kennisgeving is niet verplicht.

Enige manier om onder de bon uit te komen is bezwaar maken. Op de door jou ontvangen bon thuis staat hoe je dat moet doen.
Wel of geen schuld bekennen is niet relevant. Je stond te piesen, een agent ziet dat, dus je werd bekeurd. Ik geen een bezwaarschrift aan de hand van wat er in je vraag staat, geen kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als antwoord op uw vragen:

1) Afgifte van een bon (of zoals het heet: "aankondiging van beschikking") is wel de standaard regel, maar als je geen bon hebt gekregen, blijft de boete wel geldig. De bon is als het ware een administratief afschrift voor u, en is niet de bekeuring zelf.

2) Een agent is vrij om iemand wel of niet te bekeuren. Hierin wordt enig inzicht van de agent gevraagd. Toegegeven, in dit geval is het vrij oneerlijk dat uw vriend niet is bekeurd en u wel, maar daar kunt u verder niets tegen beginnen.

3) Schuldbetuiging zal u niet helpen. U bent beboet voor een overtreding van een verordening. Schuldbetuiging zal daar geen invloed op hebben.

Nog één opmerking: Als ik het goed gelezen heb, heeft u twee boetes thuis gekregen, en uw vriend niet één. Dat lijkt me een administratieve fout. De boete van uw vriend is dan ook op uw naam gekomen. Dit is een mogelijke ingang om bezwaar aan te teken en de boete kwijtgescholden te krijgen (mogelijk maar geen garanties ;-P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zeggen veel mensen dat je sowieso eerst moet betalen? op de toegestuurde boete staat bij protest niet betalen