Is het volgens de wet verboden om een telefoon of paraplu te gebruiken tijdens het fietsen?

Dat het onverstandig is, weet ik zelf al bedoel, maar bedoel echt wettelijk gezien. Graag met bronnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (7)

Paraplu weet ik niet maar bellen mag nog steeds ondanks dat het onverstandig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehh ik geloof het niet ik zou niet weten waarom het niet zou mogen.. Op de fiets kan mischien gevaarlijk zijn maar onder een paraplu maakt toch niks uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou het verboden zijn? Een paraplu moet je toch gebruiken tegen het weer enzo. En bellen kan ook gewoon als het lukt het is stukken minder gevaarlijk dan in de auto.

Zover ik weet is dat het niet en zo wel zou het bekend zijn en ziet het straatbeeld er heel anders uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang jij jezelf en anderen niet in gevaar brengt zal er ook geen haan zijn die er naar kraait. Maar wanner je andere handelingen verricht dan het besturen van je fiets dan kan je een bekeuring krijgen op grond van artikel 5 van de wegenverkeerswet.
Artikel 5 liudt als volgt:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

De interpretatie is aan de verbalisant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me voor. ;-) +
Met de paraplu fietsen is niet verboden maar kan wel gevaarlijk zijn. Ook bellen met je mobiel is niet verboden maar daar geldt hetzelfde voor. Over dat laatste is wel discussie geweest getuige dit bericht uit 2006:

Bellen op fiets blijft toegestaan
AMSTERDAM - Telefoneren tijdens het fietsen blijft toegestaan. Dat heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat besloten. De CDA-minister had laten onderzoeken of mobiel bellen tijdens het fietsen verboden moest worden, maar ziet daar van af, zo meldt het AD maandag. Volgens Peijs kan mobiel bellen tijdens het fietsen voor gevaarlijke situaties zorgen. "Fietsers letten veel minder goed op als ze ondertussen aan het telefoneren zijn", zo zegt de bewindsvrouw. Toch vallen er weinig verkeersslachtoffers als gevolg van bellen op de fiets.
Peijs laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat het erg veel geld kost om de politie te laten controleren of fietsers aan het bellen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor mag allemaal, zelfs een boek lezen mag! Als je het verkeer maar niet in gevaar brengt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen directe wet voor, zoals rijden zonder licht ofzo.

Je zou wèl art.5 aan de broek kunnen krijgen.

Artikel 5, het zogenaamde kapstokartikel, van de wegenverkeerswet spreekt in een notendop: het is verboden je dusdanig te gedragen dat gevaar of hinder op de weg wordt of kan worden veroorzaakt.

Dus als jij rare capriolen uit gaat halen op de fiets omdat je een paraplu draagt en het overige verkeer moet dankzij jouw capriolen uitwijken, is artikel 5 van toepassing.