Hoelang duurt het gemiddeld voordat een wetsvoorstel in werking treedt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.6K

Het beste antwoord

Het zijn vaak heel lange procedures, en het duurt soms wel 2 of 3 jaar bij heel belangrijke onderwerpen. Vooral als het lastig is voor de regering, om een meerderheid te vinden in de 2e kamer voor het wetsvoorstel.

Maar het kan natuurlijk ook heel snel als het maar dringend genoeg is. Als de dijken op doorbreken staan (ik noem zomaar iets willekeurigs) en er moet een wet komen op de waterschappen, dan kan 'ie er snel zijn. Maar dan is er ook altijd nog de mogelijkheid van een noodwet.

Je vraagt naar het gemiddelde: ik denk ruim een jaar.

De volgorde is:
- in de maatschappij merkt men dat er een wet nodig is.
- een kamercommissie bereidt zo'n wet voor, samen met ambtenaren.
- debat en stemming in 2e kamer.
- debat en stemming in 1e kamer.

In onderstaande link wordt het precies uitgelegd.

Zelf dacht ik, dat er ook nog advies aan de Raad van State wordt gevraagd. Maar waarschijnlijk heb ik dat mis, want ik kan het niet terugvinden, ook niet in de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is afhankelijk van complexiteit van de voorgestelde wet en de discussies er omheen door tal van belanghebbende en de 1e en 2e kamer