Hoe zit het met inschrijven koop/huur woning

Hoi,

Mijn vriend en ik hebben allebei een eigen woning, hij koop ik huur. nu willen we officieel samen wonen alleen heeft hij nog een gezamelijke koopwoning, zij is in Nov vorig jaar uitgegaan en sinds maart staat ze hier ook niet meer in geschreven. Ze betaalt echter niks aan het huis alle kosten etc. Kan hij mij hier in laten schrijven zonder dat zij toestemming voor moet geven, of iets ermee kan doen.
Bedankt alvast.
Overigens lopen ze bij een mediator om het één en ander te regen O.A het huis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat hangt er van af hoe zij het huis hebben gekocht. Als ze het samen hebben gekocht, en er niets in de koopakte staat over een bepaalde verdeling, is het huis 50/50 van beiden. Als je dit bij een boedelscheiding niet aanstaat, ben je feitelijk te laat, maar dat zijn dingen waar men bij het begin van een relatie niet aan denkt. Het maakt dan niet uit wie de hypotheek betaalt, dat is gewoon het inkomen van de beide mensen samen, ook al werkt er bijvoorbeeld maar een van de twee.

Ze staat blijkbaar niet meer ingeschreven op dat adres, maar het huis is kennelijk wel gedeeltelijk van haar, anders was er geen mediation nodig. Aangezien ze nu met een mediation bezig zijn, is het verstandig om het inwonen en inschrijven niet op de spits te drijven, want dat zou dit proces voor je vriend wel eens negatief kunnen beinvloeden. Zolang de kwestie over het huis niet is opgelost, zijn zij nog samen eigenaar. Dat betekent dat zij bezwaar kan hebben tegen bijvoorbeeld het inschrijven van een andere persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang zij mee onder het koopcontract van de woning staat, zou ik nog niet bij hem intrekken. Je kunt wel intrekken, maar ik zou voorlopig mijn huurhuis niet opgeven. Ik zou wachten tot de mediatorgesprekken achter de rug zijn en bij de notaris alles geregeld is. Ik neem aan dat zij een officieel samenlevingscontract hadden? Dan is de eerste gang om dit te ontbinden en dan het huis te 'verdelen'.
amc