ik heb een gestolen bb gekocht maar die jongen waarvan het gestolen was heb ik die bb terug gegeven maar nu ben ik alsnog uitgenodigd voor verhoor?

ben wel minderjarig en ben nog nooit in aanraking geweest met de politie..dus wat kan ik verwachten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (10)

Tja, je bent betrokken geweest bij die diefstal, Wist je pas later dat hij gestolen was?
dat je hem teruggegeven hebt is in jouw voordeel, maar zulke zaken moeten altijd onderzocht worden, denk dat het allemaal wel mee gaat vallen
anneliez
12 jaar geleden
Ze willen waarschijnlijk weten van wie je em gekocht hebt.. En ook is het mogelijk dat je wist dat de bb gestolen was en toch gekocht hebt.. Dan is het heling, hiervoor kun je straf krijgen...
Maar denk dat het wel wat meevalt... Vooral als je minderjarig bent....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de jongen verder geen aangifte van diefstal doet blijft het hierbij. Mocht hij wel aangifte hebben gedaan, dan zal de politie ook bij jou verhaal halen of jij op de hoogte was dat deze bb gestolen was toen jij deze kocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een donderpreek of een taakstraf.
Het ligt er maar net aan wat er op het verhoor uitkomt en of de politie denkt dat je ze in de maling neemt of dat je betrouwbaar overkomt. Heling is strafbaar, maar als je niet op de hoogte was an het feit dat de bb gestolen was, dan was je niet bewust met heling bezig.
Ze zullen je wel even aan de tand voelen en waarschuwen en als ze merken dat je liegt, krijg je waarschijnlijk een taakstraf.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwacht maar niet dat hij ook maar enige straf krijgt.. Dit is een beetje bang makerij..
Wat je kunt verwachten is een verhoor. De politie wil de toedracht weten, hoe heb je die bb gekocht, wist je dat die gestolen was, waarom heb je hem teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar, etc.
Want waar je mee te maken hebt is heling, en dat is strafbaar. In hoeverre het strafbaar is, is afhankelijk van heel veel factoren, onder andere of je wist of kon weten dat het gestolen spul was.
itsme
12 jaar geleden
Ze willen via jou te weten komen wie de dief in dit geval is geweest die het toestel gestolen had. Je wordt dan als getuige gehoord.

Ga wel met 1 van je ouders naar het bureau of een ander volwassen iemand.

Vraag de politie (VOORDAT je antwoorden gaat geven) wat je kan verwachten en wat je evt. risico's zijn (komt de dief jouw naam en adresgegevens te weten? enz.) en wat je evt. alternatieven zijn om te kunnen helpen.
Want, het is alleen maar om te helpen. Hoe meer mensen kunnen helpen om boeven op te pakken hoe beter natuurlijk. De politie kan geen boeven vangen zonder medewerking van 'burgers'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er gemakshalve even vanuit gegaan dat je niet wist dat de BB gestolen was hoor.. Als je het wel wist, wordt je ook als getuige gehoord en krijg je een waarschuwing, denk ik. Omdat je nog minderjarig bent en omdat je (nu) eerlijk bent (teruggegeven enzo). Denk ik hoor.. zeker weten doe ik het ook nieh..
Zeg gewoon dat je hem van marktplaats hebt gekocht en je diegene niet kent. Blijven volhouden want ze zuen druk zetten om het uit je te krijgen. Ze kunnen niks bewijzen. Of je geeft die verkoper aan en dan zal die niet zo blij met je zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crimineel...wat een antwoord!
Hij gaat willen weten van wie je hem gekocht het. Daarna gaat hij kijken of er sprake is van schuldheling of opzet heling. Wist je bv dat de telefoon gestolen was of had je bv kunnen weten dat deze gestolen was. Als je een BB koopt voor 50 euro en er zit geen lader bij, had je kunnen weten dat deze gestolen is. Is het een curve8520 en je betaalt 100 euro is dat een normale prijs 2e hands, maar koop je daar een Bold 9780 voor kun je weten dat het een gepikte is. Je hebt de telefoon ook weer terug gegeven dus het zal voor jou verder wel met een sisser aflopen. Ze hebben meer belang bij de dief zelf.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit soort zakken hangt het ervan af of je ter goedertrouw bent. Dit houd in was je op de hoogte dat het toestel gestolen was. Maar de prijs van het toestel moet ook aannemelijk zujn eeb bb voor 20 euro is niet aannemelijk, dus kan je vermoede dat deze bb gestolen zou kunnen zijn. Het feit dat je het toestel heb terug geven spreekt in je voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ik moet naar verhooor komen voor zakkenrollerij/tassenrollerij dus hij denkt dat ik het heb gestolen ofso maar dat is niet zo dan wat moet ik gaan zegge bij dat verhoor:S..
maar jij hebt hem toch alleen maar gekocht jah das dan heling maar zou toch niet te bang zijn voor dat verhoor ! want je hebt hem ook eerlijk trug gegeven !