Wordt er in het dagelijks leven veel gebruik gemaakt van artikel 53 wetboek van strafvordering (burgerarrest en eigenhandig optreden)?

Hoe zouden andere mensen die niet eens van deze wet hebben gehoord hier op reageren?

(http://www.om.nl/onderwerpen/burgerarrest_en/)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Daar wordt zeer veel gebruik van gemaakt. Bijvoorbeeld door winkelbeveiligers. Allemaal burgers, die wel zo nu en dan aanhoudingen verrichten.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als gewone burger? Als je op de bus staat te wachten en je ziet iemand bij de fietsenstalling een slot openbreken als voorbeeld?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ook wel. Wel minder. Denk dat veel burgers zich tegenwoordig te bang voelen. Niet altijd meer durven in te grijpen. Soms terecht, maar op deze manier verloederd de maatschappij wel.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de meeste mensen geen risico willen nemen, het aanhouden van iemand kan je zomaar een mes tussen je ribben bezorgen bijvoorbeeld.

Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen, dus 'ik wist het niet' is geen argument. Verder denk ik dat veel mensen deze wet wel kennen. Voor mij was hij niet nieuw in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedere misdadiger heeft een mes op zak. ;)
Het wordt te weinig gebruikt. Men kijkt liever de andere kant op dan risico te nemen. Ook onze drukke cultuur werkt hier niet aan mee. Je bent toch een tijdje bezig na een aanhouding.
Het wordt wel toegepast door beveiligers, stadswachten en meer van die beroepen waar je eigenlijk geen bevoegdheden hebt. Dan blijft een civiele aanhouding het enige middel.
Ik denk wel dat de meeste mensen het weten maar niet het fijne zoals wanneer het mag en welk geweld je mag gebruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat veel mensen ook tegenstaat is dat je zelf ook vervolgt kan worden als je teveel geweld gebruikt of anderzijds verkeerd optreed. Ik vind dat je enige mate van bescherming hierbij zou moeten hebben.